Veckans Pizza – del 2

Hej vänner!

Här kommer del två i följetongen Veckans Pizza!

Auum

Auum är beläget i Acquabella, alldeles lagom nära vår lägenhet. Eftersom en väns italieksa flatmates hade rekommenderat pizzan så vad jag dessutom lagom spänd inför min kommande smakupplevelse! Och jag blev inte besviken. Trots att jag tagit en simpel Margherita och transporterat den hela vägen till lägenheten så att den hunnit bli något nedkyld så var den otroligt god. En lagom tunn botten med tjocka kanter och en generös mängd ost – för bara 50kr! Det enda som skulle kunna tala emot den är att osten inte hunnit smälta ihop så mycket, utan låg som i små öar i tomatsåshavet.

Vad gäller atmosfären på Auum så är min upplevelse förmodöligen inte helt rättvis med tanke på att den inte ägt rum, eftersom jag tog med pizzan hem. Däremot sneglade jag in i restaurangen som såg ut att erbjuda en otroligt mysig asmosfär för den som vill avnjuta pizzan på plats. Jag blev även otroligt charmad av det öppna köket med de gamla vedugnarna, där det gick att följa hela processen.

Slutligen tog det tog fem minuter att få pizzan från det att jag fått kvittot i handen – ett stort plus för den kurrande magen!

Smak: 4/5

Utseende: 3/5

Atmosfär: 4/5

Pris: 5/5

Hej! Mitt namn är Anja och jag läser femte året på Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad. I höst intar jag sista året på min master inom Hållbar samhällsplanering och stadsutformning genom att för en termin byta ut KTH mot Politecnico di Milano i Italien. Under den här terminen kommer jag försöka leva ”La dolce vita” – med allt vad det innebär! Jag tänker fråga Italien vart den bästa pizzan, pastan och Gelaton egentligen finns, vilka stadsdelar som bevarat mest inspiration och historia, hur livet som student är och vad Milanos systerstäder har att erbjuda. Och de svar jag får kommer jag förmedla här på bloggen, i form av skilda inlägg och massvis med bilder. Hoppas ni vill följa med på min resa!