Vad kostar Milano? Att finansiera utbytet – del 2

Ciao!

Som del 2 två i min följetång om finansiering av utbytesstuder tänkte jag redogöra för hur mycket det kostar att ta tag i lianen och svinga sig igenom Milano-djungeln.

Vi börjar i de mest snåriga delarna, nämligen boendeträsket. När det kommer till boendekostnader skiljer det sig mycket beroende på typ av boende, område och hur många som bor i lägenheten. De flesta jag känner bor i ett rum i en delad lägenhet och ofta är de mellan 3 och 5 personer totalt. Utifrån att ha pratat med vänner har jag fått uppfattningen om att majoriteten betalar mellan 5000kr-8000kr per måndad för sitt rum, där de flesta betalar närmare det lägre. För egen del bor jag och min vän i en egen lägenhet, på ca 100kvm med 3 rum (inkl vardagsrum med bäddsoffa), vilket såklart inneburit att vi betalat mer. Detta har dock varit en bra lösning för oss, då vi har kunnat ha väldigt mycket besök, samtidigt som vår lägenhet alltid blivit den naturliga mötesplatsen för de vi umgås med. Vi har betalat närmare 9000kr var i månaden för den, inklusive en obligatorisk städning varje månad.

När det kommer till kollektivtrafik är denna mycket billigare än i Stockholm. Ett månadskort kostar endast 220kr för den som är under 27 år – ett riktigt kap i en stad full av bussar, tunnelbanestationer och fantastiskt mysiga, gamla spårvagnar.

Nu har vi rett ut vad det kostar att bo och ta sig ifrån boendet i Milano. Därefter är det ju en bra idé att försöka överleva, så vad kostar det egentligen att äta i Milano? Priserna i matbutikerna skulle jag säga är desamma som i Sverige, där Carrefour verkar vara Milanos motsvarighet till ICA. Utöver denna finns det såklart även billigare butiker, där jag i mitt område Acquabella har hittat ”MD”, en butik där kvittot alltid visar glädjesiffror efter ett besök. Fortsättningsvis är det billigare att gå ut och äta i Milano än vad det är i Stockholm. De flesta restauranger erbjuder en pasta eller pizza för 8-15 euro i sin Primi-del (som ofta är just pasta eller pizza på menyn). En aperitivo kostar vidare mellan 5-13 euro beroende på standard och mängd, och dryck generellt är betydligt billigare än hemma, både ute och i butik. En vanlig middag ute går ofta på 150-300kr, och en lite mer kostsam middag på ca 300-500kr. Oftast landar det närmare det förstnämnda. Att utforska Milanos mathimmel har alltså varit en roskaskimrande histora för studentplånboken!

Vidare tänkte jag nämna några övriga kostnader. Vad det kostar att hänga på gymmet kan ni läsa mer om här, där jag för egen del betalat 900kr för 3 månader, inklusive både gym och gruppträning.

Att lämna Milano-djungeln och svinga sig över till andra städer har jag skrivit en del om tidigare. Men som exempel har jag personligen betalat allt från 1000kr tur och retur med snabbtåg till Florens, till 280kr respektive 500kr med Flixbuss till och från Dolomiterna i Italien och Grenoble i Frankrike.

Sammanfattningsvis tycker jag det är billigare att leva i Milano än i Stockholm när det kommer till grundkostnader, samtidigt som boendekostnaderna är mer likvärdiga. Med detta hoppas jag att jag har fått Milanos penga-djungel att kännas lite mindre snårig!

Vi hörst snart igen!

Hej! Mitt namn är Anja och jag läser femte året på Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad. I höst intar jag sista året på min master inom Hållbar samhällsplanering och stadsutformning genom att för en termin byta ut KTH mot Politecnico di Milano i Italien. Under den här terminen kommer jag försöka leva ”La dolce vita” – med allt vad det innebär! Jag tänker fråga Italien vart den bästa pizzan, pastan och Gelaton egentligen finns, vilka stadsdelar som bevarat mest inspiration och historia, hur livet som student är och vad Milanos systerstäder har att erbjuda. Och de svar jag får kommer jag förmedla här på bloggen, i form av skilda inlägg och massvis med bilder. Hoppas ni vill följa med på min resa!