Förväntningar vs verkligheten för resan till Ottawa

Hej allihopa!

Efter en väldigt lång resa har jag nu kommit fram till mitt boende i Ottawa. Jag tänkte här sammanfatta resan genom att jämföra mina förväntningar vs verkligheten med resan.

Passera gränsen till Köpenhamn
Förväntningar: Att jag skulle behöva visa PCR test eller i alla fall vaccinpass
Verklighet: Behövde inte visa något?! Sen behövde jag visserligen visa allting väl på Kastrup så hade ju självklart behövt dokumenten oavsett, men ändå…

Utsikten från planet
Förväntningar: Well, mest hav eftersom jag skulle flyga över Atlanten
Verklighet: Definitivt mycket hav, men måste säga att flyga över Island var riktigt magiskt. Lärde mig även att man tydligen kan boka för att övernatta på Island i upp till en vecka om man landar där för sitt flygbyte mellan Europa och Nordamerika (utan att betala extra för flyget dvs). Något jag defintivt önskar att jag vetat då det ju är toppen att maximera upplevelsen av resan om man ändå ska flyga. Så stort tips! Flög även en bit över Grönland på sista flyget vilket även det var riktigt häftigt.

Testning i Kanada
Förväntningar: Jag hade läst innan att man testar de flesta för Covid vid ankomst till en flygplats i Kanada och utifrån vad alla andra internationella studenter skrivit i vår WhatsApp grupp var jag rätt inställd på att jag troligen skulle behöva testa mig.
Verklighet: Jag behövde testa mig. Så ibland stämmer verkligheten med förväntningarna! Det som händer nu är att jag måste sitta i karantän på mitt rum tills resultatet kommit. Jag får därför inte använda vårt kök (badrum dock ok tack och lov) utan det lär bli UberEATS i några dagar framöver. Jag hoppas på ett negativt resultat inom ett par dagar, men verkar variera otroligt mycket hur lång tid det tar och har hört att vissa suttit så mycket som sex dagar….

Summa summarum har resan gått riktigt smidigt, inga direkta förseningar eller inställda plan och kommit fram med allt bagaget kvar. Har fortfarande en del jetlag eftersom Kanada är 6h bakom Sverige, men inte värre än förväntat. Avslutar m lite halvbra bilder från planet, inte illa att flyga under en solnedgång i över fem timmar!