Tentaperiod på Polimi

Ciao 2022!

Nu har slalomskidorna bytts ut mot skolböcker och tentaplugget är i full gång. I och med detta tänkte jag beskriva hur upplägget ser ut på Politecnico di Milano och hur jag ska ta mig i mål med mina kurser. På Polimi läser de flesta samtliga kurser parallellt under hela terminen, men där de kan börja och sluta olika tider. Vissa av mina vänner har redan tentat av kurser, medan jag kommer vara klar med mina (fyra stycken) nu efter årsskiftet. Visst kanske det låter motigt att dubblera antalet kurser i jämförelse med det vanliga upplägget på KTH, men något som å andra sidan bringar desto mer medvind är det faktum att det finns två tenta-tillfällen för varje kurs – med några få veckors mellanrum! Detta innebär kort och gott att alla kurser har två examens-tillfällen, där det går att välja att sprida ut tentorna eller skriva av de så snabbt som möjligt de första tillfällena. För den som bestämmer sig för det sistnämnda finns tillfälle två till undersättning om en trots allt tog sig vatten över huvudet.

Gällande examensformer skiljer det sig mellan kurser. Vissa har skriftliga tentor, andra muntliga och så finns det de kurser som inte har några tentor alls. Dessutom skiljer sig antalet tentor mellan de olika kurserna och programmen. Själv har jag en kurs som endast avslutas med ett grupparbete, och de resterande tre avslutas med muntor.

Nu ska jag återgå till mitt plugg!

Ciao!

Hej! Mitt namn är Anja och jag läser femte året på Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad. I höst intar jag sista året på min master inom Hållbar samhällsplanering och stadsutformning genom att för en termin byta ut KTH mot Politecnico di Milano i Italien. Under den här terminen kommer jag försöka leva ”La dolce vita” – med allt vad det innebär! Jag tänker fråga Italien vart den bästa pizzan, pastan och Gelaton egentligen finns, vilka stadsdelar som bevarat mest inspiration och historia, hur livet som student är och vad Milanos systerstäder har att erbjuda. Och de svar jag får kommer jag förmedla här på bloggen, i form av skilda inlägg och massvis med bilder. Hoppas ni vill följa med på min resa!