Aberdeen vs KTH

Studentlivet

Studentlivet upplever jag inte vara lika stort som på KTH, vilket såklart kan bero på att jag är utbytesstudent. Vad jag har märkt är det inte riktigt lika mycket ”uppstyrda event” som vi har på KTH. Det som är lite roligt är dock att här får man vara med i vilka grupper man vill, man betalar en liten summa och sen är man välkommen. På KTH krävs oftast en ansökningsprocess där man ska intervjuas och väljas ut.

Upplägg i kurser

Kurserna är lika de på KTH och består oftast av en blandning av inlämningsuppgifter och tenta och undervisningen består av både föreläsningar och övningar. Alla kurser ligger på ett kursrum, Blackboard, som är väldigt likt Canvas som används på KTH. Föreläsningarna är vanligtvis en eller två timmar, så även det är likt KTH. Den största skillnaden är nog att mycket är obligatoriskt på UoA (University of Aberdeen), och om man inte går på föreläsningar/övningar så får man en ”C6”, vilket är en slags varning. Då får man göra en kompletteringsuppgift, vilket jag lyckligtvis har sluppit.

Något som varit jobbigt för mig är att UoA inte har övningsassistenter så som KTH har – det finns i princip ingen att fråga om hjälp. Man kan fråga lärarna, men under april när vi hade ett 3 veckors påsklov/tentapluggperiod gick även vissa av lärarna på en 3 veckors ledighet så då fanns ingen möjlighet att be om hjälp.

Många kurser har varit hybrid med både online och ”in person”-tillfällen.

Tentor och inlämningar

Samtliga av mina tentor på UoA har varit på distans till följd av Covid. Jag tycker själva tentorna varit väldigt lika de på KTH med liknande upplägg och samma slags frågor. Inlämningarna har ofta 22 möjliga poäng, där allt över 9 poäng är godkänt. I vissa kurser var detta enkla krav att möta medan i andra kurser, exempelvis Process Modeling (tillämpad termodynamik), där det inte kändes lika enkelt att plocka ihop 9 poäng.

Svårighetsgrad

Jag önskar jag kunna säga något under denna punkt men jag har faktiskt inte fått tillbaka ett enda slutgiltigt kursresultat, trots att en kurs slutade i början av mars. De inlämningar jag gjort och fått tillbaka har varit ungefär samma betygssättning som det är på KTH. Jag har hört att det är relativt enkelt att bli godkänd här, men det vet jag inte om jag håller med om än..!

Allt som allt skulle jag säga att undervisningen och examinationerna på UoA är väldigt likt KTH!

Hej! Jag heter Elin och jag läser mitt fjärde år på KTH inom civilingenjörsprogrammet maskinteknik där jag nu läser mastern Innovationsledning och Produktutveckling. Denna vår kommer jag åka på utbyte till University of Aberdeen i Skottland. Jag kommer dela med mig av mina upplevelser om hur det är att vara student i Skottland, välkommen att följa med på min resa!