Hoppa till innehåll

Hållbart resande – DEL 2 och hej då för mig!

Hej allihopa,

Här kommer mitt sista inlägg för utlandsbloggen och vad kan vara bättre än att avsluta med den efterlängtade uppföljaren till mitt första inlägg om hållbart resande som ni hittar här. I det inlägget skrev jag lite om min jakt på att hitta alternativa vägar till flyg samt hur Covid-19 har gjort det svårare än vanligt när det kommer till att resa långt. I detta inlägg tänkte jag istället fokusera på hur man kan försöka få sitt flygande lite mer hållbart om man väl väljer att ta den vägen, ha dock i åtanke att detta bara är vad jag har lyckats läsa på mig och bör inte tas som en absolut sanning på något sätt!

Flyga så kort som möjligt

En första riktlinje när man väl har bestämt sig för att flyga är att undersöka hur man kan flyga så kort som möjligt till sin destination. Exempel på detta är att när jag flög till Kanada valde att mellanlanda i Island då detta resulterande i en kortare sträcka än att flyga neråt i Europa först. När jag skulle till Brasilien efter min tid i Ottawa passade jag även på att roadtrippa ner längs USAs östkust till Miami för att kunna flyga kortaste sträckan direkt till São Paulo utan mellanlandningar vilket för mig blev en perfekt kombination då jag kände att jag kunde utnyttja min tid i Nordamerika till fullo och därav också få mer ut från flygen jag väl behövde ta.

Det kan vara intressant att veta att fler mellanlandningar inte alltid behöver betyda mycket högre utsläpp utan att det generellt är viktigast att se på totala tiden man är i luften. Detta då något som heter höghöjdseffekten leder till högre påverkan från utsläpp som sker högre upp vilket ”kompenserar” för att det kan vara högre utsläpp precis vid avfärd och landning, så hemsidor som beräknar en CO2-avtryck brukar alltså bara kolla på antal km man flyger.

Klimatkompensera

Något som diskuteras ofta nu förtiden är klimatkompensation. Vissa tror att det inte alls hjälper, vissa tror att det löser allt men de flesta verkar tänka att det i alla fall kan vara en del av lösningen för att minska våra utsläpp. Det finns många företag som erbjuder olika typer av klimatkompensation och nu när jag själv står inför att välja hur jag ska klimatkompensera för mina resor tycker jag det är otroligt svårt att veta om man väljer något som faktiskt gör nytta. Några tips jag hittat i mitt letande är att kolla efter certifieringar så att projekten man sponsrar faktiskt verifieras av en tredje part och att fundera på om projekten man stötter har ett långsiktigt tänkande. De flesta betonar att klimatkompensation bör ses som ett komplement och man i första hand bör försöka direkt minska sina utsläpp.

Jag tycker det är svårt när det kommer till hållbart resande och har alltid lite ångest när jag behöver boka flygresa men som nämnt i det tidigare inlägget i detta ämne är det svårt att veta om alternativen till flyg (särskilt när det kommer till att ta sig över de stora haven) är så himla mycket bättre. Därför försöker jag att verkligen utnyttja de resor jag faktiskt gör till fullo och stanna länge i den del av världen jag flugit till i kombination med att klimatkompensera.

Med det sagt så vill jag tacka för mig här på utlandsbloggen! Jag har verkligen uppskattat chansen att få dokumentera mitt resande och ser framemot att kolla tillbaka på inläggen jag gjort här om några år:)

Allt gott,

Jonna