Följ med till Italien!

Vieni con me in Italia! Jag heter Karolina och ska till Università degli studi di Padova för att plugga bioteknik under en termin. Det finns mycket jag gillar här i världen — att pröva nya saker, lära mig saker, läsa, vara ute i naturen, organisera information i Notion, skriva, vegansk mat, växter. För tillfället försöker jag lära mig Italienska och Idéhistoria, men jag ser också fram emot att lära mig laga autentisk Italiensk gnocchi.

Hur kommer det sig att jag valde Italien av alla ställen? Det var lite utav en slump, jag trodde först inte att det gick att läsa bioteknik i Italien. Året innan hade jag sökt utbyte i Sydamerika men det blev inte av. Dagen innan ansökan stängde för antagningen den här gången hade jag Japan och Portugal på listan, men på mötet med utbyteskordinatorn David Grenot nämnde han att det fanns ett ställe i Italien som hade bioteknik. Jag ändrade ansökningen spontant och resten är historia. Det går inte att sätta fingret på exakt vad det är som drar mig till Italien. När jag tänker på Italien ser jag eldflugor, sena kvällar, pizza och melodisk musik framför mig. Senaste gången jag var i Italien var jag väldigt liten så det är hög tid att åka dit, skapa nya minnen och utforska!

Terminen där börjar i Oktober så jag har lite tid kvar av sommarlovet. Det här gör också att jag börjar exjobbet lite senare. Någon gång efter Februari kommer jag tillbaka, det kändes lite konstigt först att hamna ur fas, men efter att ha funderat på det ett tag kom jag fram till att det också blir en frihet. Det är många förberedelser kvar och jag har runt två veckor på mig att fixa allt, för den 13:e september går flyget till Venedig. Därifrån tar jag tåget mot Padua. Men det finns ett litet problem…jag har inte någonstans att bo i nuläget.

Det kändes lite konstigt att se skolan här i Stockholm börja men inte börja själv, lite som att man hamnar ur fas. En annan sak som känns konstigt är att inte ha några kurser kvar på KTH — det här är mitt sista år så det är bara utbytet och exjobbet innan examen. Men trots allt ser jag fram emot resan väldigt mycket. Så fort det löser sig med boende kommer jag kunna slappna av lite mer. Den här sommaren har varit väldigt intensiv med bland annat flytt, sommarkurser och iGEM — så jag ser verkligen fram emot en ny termin och nya möjligheter.

I nästa inlägg ska ni få höra mer om förberedelserna och hur det går att fixa bostad i ett annat land. Ci vediamo!

Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.