Nu drar vi till Spanien!

¡Hola!

Hej alla trevliga läsare som har hittat hit!

Så kul det ska bli att få dela min resa, det här äventyret och utbytet. Ja, vad ni än nu vill kalla det för, med just er!

Tillsammans med mina andra kära bloggarkollegor Miranda (Japan) och Karolina (Italien),  hoppas jag i alla fall på att vi ska kunna inspirera er som har möjligheten att åka på utbyte att faktiskt göra det! Det lär minst sagt vara en upplevelse för livet 🙂 Och för er andra, t.ex. Mamma, så önskar jag er trevlig läsning!

Vem är jag?

Mitt namn är Emil Johansson och går mitt femte år på Civilingenjörsprogrammet Teknisk Kemi och andra året på mastern ”Medicinsk Bioteknologi”.

Under höstterminen 2022 kommer jag att studera vid Universitat Politècnica de València (UPV) och det ska bli jättekul tycker jag!

Planen är att att jag ska åka ner först till en mindre stad ca. 1 timme söder om Valencia som heter Gandia, där studenter samlas för att gå en intensivkurs i Spanska innan de börjar på UPV. Jag hade tänkt att jag skulle också gå den kursen också, men fick ett mejl strax efter att den internationella avdelningen gick på semester som sa att dom inte kunde hitta min registrering :/ Så jag ska försöka se om jag inte kan lösa det på plats.

För min del vore det skönt att gå intensivkursen här även om jag redan har läst spanska B2 på KTH. Dels för att färska upp min spanska (jag läste klart B2 precis när pandemin började, så det var några år sedan), dels för att jag ska läsa ungefär hälften av mina kurser på UPV på just spanska. Vi får väl se hur det går!

Varför valde jag att åka till just Spanien?

Just att göra ett utbyte till ett spansktalande land har lockat mig länge eftersom jag har alltid drömt om att bli flytande i språket och för att jag alltid tyckt att det har låtit spännande att testa på att bo i ett annat land än Sverige under en längre tid.

Jag var inne på att studera i Latinamerika ett tag med sikte på Mexico, Argentina och Chile. Men jag vände mig snabbt till Spanien när jag insåg att dom inte hade så många relevanta kurser för just min master. Och så kan det va ibland. Just min master är ganska specifik i jämförelse med andra och finns därmed inte på alla universitet.

Sen har jag varit inne på att studera i USA, Australien eller Singapore. Men där är det också hög intagning och jag har tyvärr inte A:n i alla mina ämnen, även om jag önskat det.

Jag har också dragits till att plugga i Spanien för flera anledningar. T.ex. har jag alltid haft svårt med att det blir mörkt så tidigt i Sverige och min hälsa tycks vara som bäst när det är lite varmare klimat 🙂 Så Spanien blir säkert jättebra. Dessutom går det att få ett förmånligt ERASMUS bidrag 😉

Varför valde jag just Valencia?

Kort och gott för att de hade liknande kurser som på min master och för att många KTH:are har varit där och tyckt att det har varit väldigt bra!

Sen är det ju ett plus med att det är en kuststad och det passar mig jättebra i och med att jag är uppvuxen med närheten till vattnet. Speciellt i synnerhet att jag har hängt en del på Västkusten, Mälaren, i Skärgården och sysslat ganska mycket med segling 🙂

Om ni är sugna på att lära känna mig mer och vad jag ska göra i Spanien så tycker jag definitivt att ni ska följa den här flitiga bloggen 🙂

¡Hasta pronto!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!