10 Bra första intryck av Valencia/UPV

¡Hola de nuevo!

Tänkte att jag skulle bryta upp traditionen med långa inlägg där jag beskriver mer ingående på just en specifik sak. Dags att generalisera! Därför kommer det här inlägget och nästa belysa några fördelar och nackdelar som jag finner med att bo i Valencia och plugga på UPV. Det kommer bli väldigt vinklat och subjektivt från mitt perspektiv. Så om ni inte håller med om något eller om ni håller med någon av punkterna får ni gärna kommentera det i kommentarsfältet. Om det finns något som ni också vill lägga till så känn er fria att göra så. Men vi börjar med dom bra! ¡Vamos!

10 Bra saker med Valencia/UPV:

1. Prisvärda måltider

En typisk valenciansk paella ”to-go” (på spanska: para llevar) med kyckling och kanin kostar 3.40 euro. En ”menú 1” på kebaben (kebab, pommes och en dricka) för 6.00 euro.  Lunch på kafeterian (pizza/pasta, efterrätt + en dricka) 5.00 euro. Helt okej tycker jag. Dessutom behöver inte utekvällarna bli så dyra heller. en bra maträtt på ett restaurang kan lätt kosta 8-11 euro. Dricka kan kosta 1.5 – 4.5 euro. Du kommer märka att det är en ganska billig livsstil folk lever i Spanien.

Pasta med nuggets

2. Billig lokaltrafik

10 resekort för 6.4 euros (5.6 euro om man laddar upp den till 10 resor igen), alltså knappt 7 kr per resa istället för 26 kr i Stockholm. Däremot gäller det alltså bara en ”resa”, inte att du kan resa i 75 min.

3. Glada människor

Jag skulle säga att de flesta människor som du stöter på här i Valencia är generellt trevliga och hjälpsamma. Särskilt om du vill veta hur du ska köpa en biljett i lokaltrafiken.

4. Mer eller mindre gratis sport

På UPV kan du reservera en padelbana gratis om du har boll och rackets. I Sverige kan du betala mellan 240 – 500 kr. Ett padelracket kan du köpa för 30 euro på Decathlon. Dessutom finns det en massa andra sporter. Jag kör mest Crossfit, Tennis, Padel och fotboll. Allt gratis.

5. Prisvärda aktiviteter och utekvällar

På vardagarna har många klubbar gratis entré och drickorna är förhållandevis billiga. Organisationer som ESN, Erasmus Life och Happy Erasmus anordnar billiga resor och aktiviteter runtom Spanien och i Valencia.

6. Vädret

I genomsnitt 300 dagar med sol och medeltemperaturen över hela året ligger på 19 grader celsius. Behöver jag säga mer?

7. Biblioteket

Bra och sköna platser att plugga på. Det mesta känns modernt och det är alltid tyst, så man kan verkligen fokusera på plugget.

8. Vackra byggnader

Tycker jag i alla fall. Särskilt den gamla staden och kontorslandskapen. Den senare har jag hört är en impopulär åsikt.

En av kyrkorna mitt i stan.

9. Stranden

Vanlig kväll på stranden.

Hur bra som helst! Höga vågor. Låga vågor. Varmt. Svalt. Beach Volleyboll, osv. osv.

10. Finns så mycket att se!

Apelsinträden på gatorna. Parken som går igenom staden. City of Science and Art och så mycket mer!

¡Hasta luego!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!