Äntligen en lägenhet i Valencia!

¡Hola de nuevo!

Nu kan jag ÄNTLIGEN ge beskedet att jag har en långsiktig lägenhet i VALENCIA! Hurra!!!

Hur känns det? Fantastiskt! 😀

Efter ca 11 dagar i Gandia och nästan en vecka i Valencia på ett Airbnb  så har jag tillsammans med mina två rumskompisar Jhason och Tony äntligen skrivit på kontraktet,  fått nycklarna och flyttat in i vår lägenhet i Benimaclet!

Att inte veta om man har eller inte har en lägenhet eller var en konstant stressfaktor sedan jag anlände till Spanien. Men som många tidigare studenter sagt så brukar det lösa det sig förr eller senare. Det gäller bara att våga ta sig till den där nya orten/staden/landet. tillslut brukar boendet lösa sig på något sätt. Man kanske får vara inneboende hos någon kompis/mormor eller bo på ett Airbnb ett tag innan man kan flytta in till något mer permanent. Och det är okej!

Många andra utländska studenter som jag pratade med i Gandia, hade redan löst ett boende i Valencia i förväg, somliga skippade även att gå på visning. Flera hade lyckats gadda ihop sig med andra studenter och dela på en egen lägenhet. Vissa lyckades få tag på någon form av enrummare med tillgång till egen toalett, men med gemensamt kök. Andra gjorde som oss och väntade tills man kom till Valencia för att minska risken att bli lurad på pengar.

Det är faktiskt inte många här som bor på campus, utan snarare är det vanligare att man bor någonstans i Valencia. Men staden är ju stor och var man vill bo varierar hos studenterna. Några har premierat närheten till stranden så de kan spela volleyboll och bada varje dag. En del har valt att bo i centrum av Valencia så de får känna vardagspulsen från omgivningen och närheten till spännande restauranger och historiska platser. Andra tänker att det är skönt att bo nära campuset så de slipper långa avstånd mellan hemmet och lektionerna.

Vårt boende i Benimaclet skulle jag säga är ett område med närhet till mycket. Restauranger, mataffärer, skolan, park och kollektivtrafik. Visserligen går det att få ett billigare boende än vad vi valde (1600 euro/mån), men vi bor väldigt fräscht, centralt och bekvämt. Precis vad jag känner att jag behöver nu, så jag kan fokusera på andra viktiga saker, t.ex. att få ihop alla mina kursers scheman…

Efter att ha trängt ihop oss i en liten taxi med alla våra väskor var vi jätteglada att äntligen få flytta in!

¡Nos vemos!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!