Gandia del 2: Aktiviteterna

¡Vamos a hablar sobre las actividades!

Efter 11 intensiva dagar i Gandia så är det här kapitlet avklarat. I skrivande stund så återstår endast hejdå-festen och såklart utcheckningen innan ett nytt äventyr börjar i Valencia!

Det har verkligen funnits så mycket att göra här. Så många människor att träffa och nya saker att testa på. Jag har redan i mitt förra blogginlägg berättat för er om all häng på stranden och all volleybollande. Men det har funnits så mycket mer saker att göra här. Så jag tänkte nu berätta för er om aktiviteterna som jag har fått vara med här i Gandia!

Paella

Under min andra kväll i Gandia fick jag chansen att lära mig mer om hur man tillagar paella så vi alla skulle kunna göra det själva hemma. Visste du att paellan härrör just från Valencia där de klassiska ingredienserna är kyckling och kanin och inte fisk och skaldjur som man kunnat tro!

Multiadventure

En annan eftermiddag ägnade vi åt att spela paintball, spela fotboll medan vi gick runt i stora plastbollar, samt körde en vattenhinderbana där man kan kunde utmana sig själv och andra.

Danslektioner

Vi har också fått chansen att testa på grunderna i både salsa och bachata som är väldigt populära danser både i Spanien och Latinamerika. Har man dansat bugg sen tidigare i skolan eller lärt sig det från något annat håll så har man en bra grund att stå på i och med att det är så pass liknande rörelse och taktmönster. Men såklart är det mycket mer känsla och passion som präglar danserna.

Vandring

Gandia är ju omgiven av både hav och berg, så efter att man har hängt på stranden samtliga dagar så var det ett skönt ombyte med att ta en kort vandring upp till Castillo de Bairén. Som scout kändes det otroligt bra att komma tillbaks till naturen och som historieintresserad var det spännande att få lära sig mer om Gandias kopplingar till det Romerska riket, Morerna, de kristna kungadömerna osv.

Tapas

En kväll samlades vi på ett ställe som hette Tiki bar där vi fick testa på flera olika typiska tapasrätter. En del rätter var små smörgåsar med jamón serrano (lufttorkad skinka) och manchego (typisk spansk ost). Andra rätter som var mina favoriter var tortilla (typisk spansk omelett med potatis) och patatas bravas (pommes frites med ketchupliknande röd sås).

Så sammanfattningsvis är det enkelt för mig att säga att det har funnits mycket att göra under den här tiden i Gandia och för er som vill göra ett utbyte i Valencia så kan jag varmt rekommendera att åka dit! Särskilt för att man kan lära känna andra studenter som också ska studera på UPV, få uppleva mycket från spansk kultur, språk och intro till vardagslivet, samt ha jättekul!

¡Adiós!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!