Vykort från Bologna!

Ciao! För några dagar sedan var jag i Bologna, jag åkte med en grupp andra Erasmus-studenter. Innan jag åkte hade jag inte ens googlat vad som fanns att göra där, jag åkte utan några förväntningar. Staden är lite större än Padova och är bland annat känd för sin pasta — ragu och tortellini, de två tornen och ett stort torg. Det är tydligen otur att gå upp i tornet innan examen så jag gick aldrig upp.

Eftersom maten är Bolognas styrka så promenerade vi mest runt och åt med jämna mellanrum. Jag var den enda veganen i gruppen, så vi gick till vanliga ställen, på den första åt jag en sallad. Sen fikade vi, där hade de en vegansk croissant med sylt som var jättegod. Till fikat drack vi varsitt glas rött bubbligt vin, en specialitet som heter Lambrusco! Till middag gick vi till en saluhall med en massa olika matsorter. De hade veganska alternativ men allt var slut så det blev focaccia con cipolla på tågstationen för mig istället.

Ci vediamo!

Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.