Besök från kompisar! :)

¡Buenas!

En sak som många av er som ska eller vill åka utomlands för att studera kommer tänker på, så är det era nära och kära som ni kommer i så fall lämnar bakom er. Eller? Jag tänkte på det i alla fall och det var kanske en av anledningarna till att varför jag valde att just studera i Europa. Jag tänkte att om man pluggade i alla fall på en så pass rimlig distans bort från Sverige att det inte vore så orimligt ifall ens vänner och familj kunde komma på besök så skulle jag inte känna allt för ofta att jag har övergett dom. Speciellt tror jag att detta diskuteras om man har en flickvän/pojkvän/partner/sambo/S.O eller liknande.

Otroligt nog känner jag två par här i Valencia som kommer från Sverige som är mer eller mindre sambos i Sverige och även sambos här nere i Spanien samtidigt som åtminstone den ena pluggar här på UPV. Tanken ifall jag och min flickvän skulle bo här i Spanien tillsammans gick i mitt huvud ganska länge. Men jag kände tillslut att det skulle vara bättre om jag stannade här i Valencia på egen hand. Mest för att jag ville testa på att bo med kompisar från att ha bott själv i en studentetta via SSSB och innan dess hos päronen. Jag inbillar mig även att testa på att ha ett långdistansförhållande ett tag med sin partner är både utvecklande på ett personligt plan och bra att testa på för båda. Speciellt kommer man säkert få veta om man klarar av att bo ett tag utan sin partner och hur man väljer att kommunicera under tiden som man är borta.

Jag hade innan hört om studenter som hade åkt iväg på utbyte utan sin partner och när de kommit hem så hade det gått väldigt bra att komma tillbaks igen kanske även med starkare känslor för varandra än innan. Så därför är jag inte orolig.

Men, men. Tillbaks till själva besöket! Min tjej och två av mina kompisar kom på besök här i fredags. Två tog flyget till Alicante och sedan buss därifrån och en tog och bytte flyg från Mallorca till Valencia. Efter en kort diskussion så koms det fram till att ta och mellanlanda i Mallorca för att sedan landa på Valencias flygplats var överlägset, eftersom att det tog 30 min med tunnelbanan från flygplatsen till vår lägenhet i Benimaclet, jämförelsevis med ett antal förseningar och annat som gjorde att det tog omkring fem timmar från Alicantes flygplats till Valencia. Vi hann inte göra så mycket mer under fredagen än att ta ett kvällsdopp i medelhavet, följt av lite tinto de verano och sedan ett recap på sushirestaurangen som låg i samma hus som vår lägenhet.

Under lördagen tog vi en dag på stranden efter en lång sovmorgon. Till skillnad från de tidigare dagarna i September så var vågorna klart mycket högre och vildare. Så det blev mycket hoppande i vågorna och försök att inte bli utdragen i havet, mycket kul vill jag påstå.

Därefter tog vi siesta och bytte om för att gå på födelsedagsmiddag med en annan Erasmusstudent som sedan fortsatte i att vi i mitt kompisgäng gick ut och klubbade på Umbracle (klart rekommenderad).

Söndagen bestod av turistande i staden, glass, paella och en tur i City of Science and Art. För att se de otroligt coola byggnaderna och miljön som finns där.

Lite sightseeing vid Torres de Serrano
En kort paus för att vila benen vid Valencias egna City of Science and Art.

Därefter gick vi för ett snabbt dopp innan vi åkte hem, bytte om och gick ut i mitt första spöregn här i Valencia för att äta tapas på en restaurang mittemot universitetet.

Tycker man om hummus så finns det hummus tapas med taco-chips, mums! Även en bricka med jamón serrano med lite ost till passade bra till!

Sedan var det dags att säga adjö till en av kompisarna som lämnade idag (måndag) innan resten av oss åkte till campus för att äta paella och plugga (resten av oss är även studenter). Mina två kvarstående gäster hade bokat om sitt flyg från söndag till onsdag för att njuta lite extra av vädret innan de drar tillbaks till Stockholms dystra höst. Dessutom så var det inga problem för mina kompisar att plugga på distans eftersom de bara hade läsning och en hemtenta kvar. Så varför inte dröja ut tiden i Spanien istället? 🙂

¡Ciao!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!