6 tips på hur du hittar runt på UPVs campus

Estaba muy confundido…

Jag tror att många som har varit på utbyte känner igen sig i att det tar ett tag innan man verkligen hittar i staden man pluggar i, ännu mindre att lära sig var ens lektioner tar plats någonstans på campus.

Men du som ska till UPV, här kommer några riktigt bra tips!

#1 Utnyttja bra kartor!

Google maps funkar bra till en viss del om du vill veta var du befinner dig och hur du tar dig som snabbast till en plats. Men appen är inte så ingående att den berättar vad dom olika byggnaderna heter. För det är ju det första du behöver veta. Vilken byggnad är det jag ska till? Vilken våning ligger mitt klassrum? Vilken sal ska jag till?

En Jättebra karta med alla byggnaders nummer och bokstäver hittar du här under. Som en tumregel är låga siffror till vänster (väst) och högre siffror till höger (ost). Jämna siffror är neråt (syd) och udda siffror är uppåt (norr). Bokstäverna har ingen ordning alls, utan det är helt och hållet huller om buller. Det är något man bara får lära sig.

Länk: https://www.upv.es/plano/plano-2d-en.html
Du kan också söka efter din sal här: https://videoapuntes.upv.es/info

#2 Orienteringen i skolan var inte bortkastad tid

Två bra sak man fick lära sig i grundskolan under orienteringslektionerna var att passa kartan och orientera sig efter landmärken. Om du hoppar av spårvagnen vid La Carrasca och går rakt in på campus kommer du fram till cafeterian. Bra utgångspunkt! För då har du hamnat mer eller mindre mitt i campus. Andra bra landmärken är de flertalet fotboll, tennis och andra sportplaner runtom på campus. Därifrån blir det lättare att hitta.

#3 UPV Alumnado

När allting har löst sig med vilka kurser du ska läsa finns alla dina kurser i appen UPV Alumnado. Där kan du se ditt schema och vilket klassrum du har.

#4 Siffrorna

Detta drogs igenom under välkomstföreläsningen till min fakultet och jag tyckte att det var givande. Byggnaden kan vara särskilt bra att veta när man ska veta vilken byggnad man har tenta i. T.ex. så har 5N nummer 0 och 5D har nummer 5. Mycket förvirrande, men det borde stå någonstans vilket nummer som har vilken bokstav.

Exempel från en av mina kurser som jag har lagt in i min google kalender.
Andra fakulteter har andra regler och system, t.ex. den här kursen i bioinformatik. Men det funkar på samma sätt. Här ska du till byggnad 3G och klassrum 1.2.

#5 Fråga, fråga, fråga

¡Perdón! ¿Puedes ayudarme? ¿Dondé está el edificio ___?

Ibland har man bara bråttom, fråga om vägen, det går fort.

#6 Kolla efter dom tydliga markeringarna

Oftast står det tydligt vilken byggnad det är framför dig och det finns skyltar runtom campus

¡Espero que esto ayudes!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!