Vindsurfing i valencias marina

¡Hola a todos!

Så här i onsdags tog jag möjligheten att testa på vindsurfing via ESN (Erasmus Student Network). Det är en organisation som brukar ordna med olika typer av aktiviteter för relativt låga priser eftersom att dom är non-profit. Så för vindsurfingen fick jag pröjsa 25 euro för att hänga med Ocean Republic i 2,5 h (varav kanske 30-40 min på vindsurfingbrädan). Normalt sett hade det kostat 40 euro, men eftersom vi var runt 25 personer som kom för att testa på gick det att få ner priset.

Eftersom jag hörde att dom som körde vanlig surfing utan våtdräkt veckan innan hade frusit efter flera timmar i vattnet så tänkte jag att det var bäst att köra med våtdräkt som företaget ordnade med. För er som undrar vilken storlek som är bra kan jag bara utgå från mig själv och säga att jag är 184 cm, ”normal”-byggd och för mig passar L som en smäck och XL korvar sig lite vid fötterna. Jag tror jag skulle kunna komma undan med en M ifall jag hade valt den avskurna typen av våtdräkt. Men även dom som hade avskurna våtdräkter började frysa efter solen hade gått ner och vi satt stilla i båten tills alla hade fått testa på att vindsurfa.

Men själva vindsurfandet då? Jo, vi fick världens kanske kortaste genomgång innan vi gjorde iordning bräderna som ni ser i bilden nedan. Sedan drogs vi till marinan i ett långt tåg och eftersom det knappt blåste något inne i marinan så fick vi först och främst lära oss att stå på själva brädan, samt lära oss att svänga i och med att följebåten svängde. Jag tyckte att det var svårt till en början innan jag hade hittat den rätta balansen och hur jag skulle stå. Jag trillade i vattnet 2-3 gånger, men sen så satt tekniken fint. Tyvärr fick vi inte åka fritt, men jag hade kul ändå med att fått testa på att vindsurfa. Något jag definitivt vill göra igen! Tack Ocean Republik!

Länk till Ocean Republiks hemsida om ni vill se mer vad dom gör: http://www.oceanrepublik.com/index.aspx#2

¡Adiós!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!