Intervju av mina roommates :)

¡Hola!

Så nu tänkte jag piffa upp mina blogginlägg med en intervju som omväxling!

Låt mig presentera mina rumskamrater: Jhason och Tony. Båda studerar sina masters på KTH. Jhason studerar Sustainable Energy Engineering, och Tony Electric Power Engineering. Jhason kommer från Island och Tony från Sverige.

Jhason till vänster och Tony till höger.

Nu när ni vet lite mer om vilka dom är så ska vi ta reda på mer om Valencia från deras synvinkel 🙂

Varför valde du att studera i Valencia?

Jhason: ”Det var väldigt spontant eftersom jag egentligen hade lagt ett annat universitet som förstahandsval. Men sen gjorde jag ett projekt på KTH om just Valencia och det var då jag fick upp ögonen for staden.

Såklart gillar man ju klimatet, maten och hur billigt det är där nere. Samt hur man känner sig mindre deprimerad med avseende på hur mycket mer ljust det är. Sedan är det ju alltid kul att få lära känna nya människor, lära sig mer spanska. Men om jag ska vara helt ärligt så är det den grymma musiken som dom spelar här som får mitt blod att pumpa 🙂 ”

Tony: ”För mig var det mer att perioderna matchade med studierna hemma på KTH. Sen gillar jag Spanien väldigt mycket, kul att lära sig spanska, samt att sommaren är så lång här.

Jag säger samma sak som Jhason, klimatet är fantastiskt här men vill också tillägga att dom har en kanonbra strand här.”

Vad är det bästa med Valencia?

Jhason: ”Valencia känns som en helt vanlig spansk stad utan att vara helt bombarderad med turister som Madrid eller Barcelona kan vara. Det är helt enkelt inte lika många turister här. Mer genuin.”

Tony: ”Efter att ha besökt Madrid så känner jag verkligen att Valencia är en bra storlek på stad. Känns mycket mer som en spansk stad och dom har väldigt snälla människor här.”

Vad hade du önskat vore annorlunda med Valencia?

Jhason: ”Hahaha, skolan. Det var svårt att anpassa sig i början, liksom man har lunch klockan 14 istället för 12 som på KTH. Dom flesta lektionerna har inga pauser alls, utan lärarna kan köra på i två, tre timmar i streck.”

Tony: ”Det var mer en känsla i början av utbytet med att man hade svårt att anpassa sig. Det vore ju skönt såklart om fler förstod engelska här eftersom jag inte kan perfekt spanska än, så det vara svårt att kommunicera då och då, speciellt om man behöver hjälp.”

Vilken är den största kulturkrocken du har stött på här?

Jhason: ”Hur spanjorerna verkar betala inträde till klubben bara för att kunna komma in senare istället för att gå in tidigare gratis. Jag visste ju om hur deras schema är något förskjutet, men det var lätt att anpassa sig.”

Tony: ”Att det inte verkar som en stor grej om man kommer sent eller inte. Man kan komma en timme sent och det gör inget. Sen var det lite av en chock att se studenter dricka öl klockan 9 på morgonen vid cafeterian.”

Några tips till framtida studenter?

Jhason: ”NJUT! Gå till stranden och spela volleyboll, träffa nya/olika människor. Du kommer ändå att att hänga med samma människor när du kommer hem igen. Var rädd om dina saker eftersom människor här tenderar att få sina saker stulna.

Sen vill jag också rekommendera att gå på utflykter utanför staden. Gör en massa aktiviteter och testa Valencias mat.

Tony: ”Kom till Valencia!”

¡Ciao!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!