Thanksgiving med vänner

¡Hola!

Hemma i Sverige brukar jag och min familj försöka fira thanksgiving när vi kan eftersom vi har en del kopplingar till just USA. Efter en del uppehåll så ville jag nu verkligen passa på att fira thanksgiving här i Valencia. Som tur ville en annan kompis som hade bott i USA i ett år också fira det, så vi började planera.

Min plan var att jag bjuder in kompisar som känner många, så på den vägen blev vi upp till 20 personer hemma hos oss.

Till slut fick vi ihop representanter från Sverige, Norge, Island, Tyskland, Italien, Nederländerna, USA, Spanien, Österrike, Kina, Vietnam, Argentina och Storbritannien. Alltså 13 länder! Det tycker jag var bra.

Det var jättekul och alla var glada. Så jag rekommenderar verkligen dig som är på utbyte nu eller i framtiden att göra något liknande! Det behöver inte vara just thanksgiving. Det kan vara ett ”friendsgiving” eller en ”internationell middag”. För jag kände att det var väldigt givande att få bjuda hem kompisar där alla kunde både visa upp något som förankrat med sitt hem samt få ta del av andras kultur.

Som jag också sa till våra gäster. Thanksgiving handlar mycket om att återkoppla sig till sina rötter, till sitt hem, vilket kan kännas väldigt viktigt när man är på utbyte som vi är. Jag berättade om hur jag och min rumskompis Tony båda var tvungna att ringa våra mammor för att fråga om hur vi gör maten vi helt plötsligt skulle laga på bästa sätt. Hur många grader ska ugnen vara på? Hur får jag ytan på min fritering bli så krispigt som möjligt?

Det är det här jag tänker är bland det viktigt med thanksgiving. Det var bara så kul att få höra alla berätta om hur våra kompisar hade ringt hem till sin pojkvän, mormor, förälder, etc. För om det är något vi människor kan verkligen samlas runt, så är det ju kring mat.

Glad thanksgiving!

¡Feliz Día de Acción de Gracias!

Så himla kul att kunna få plats med alla dessa underbara människor under ett och samma tak! Och heja på fotbollen!
Efterrättsbordet var minst lika imponerande som huvudrätterna!
Folk tog med sig mat från alla möjliga länder.
Sjukt glad att äntligen få fira thanksgiving och den här gången med så många vänner.
Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!