När är det inte sommar i Valencia?

¡Buenos días!

Ibland undrar jag om inte Spanien har endast två årstider: sommar och oumbärlig sommar. Låt mig förklara.

Hela min tid här i Valencia än så länge har bestått till 95% av soliga varma dagar. Jag kan komma på två dagar när det har varit regnstorm, men det är allt. Resterande av tiden har varit guld.

I början av min resa minns jag att det var så varmt att det steg upp till 41 grader när jag var i Gandia. Den dagen brände alla som var på stranden sina fötter av sanden och blev röda som kräftor av solen. Då spelade det ingen roll om man hade på sig 50+ solkräm tre gånger.

Därefter minns jag hur jobbigt det var när man hade nästan 28-29 grader i klassrummen, hur man svettades och inte kunde fokusera allt på vad läraren sa i ämnet.

Men sen blev det behagligare, i oktober/november. Då var det ungefär 20-30 grader konstant dygnet runt. Vilket var perfekt när man skulle ut på kvällen. För det gick att gå i shorts konstant.

I december fick man räkna med att stengolven och den spanska principen om att få all värme ut ur huset gick in i effekt. Då var det gynnsamt att faktiskt köpa ett täcke från IKEA (hittills sov jag bara i lakan till och från). Samt att inomhustofflor var ett ”must-have”.

Sen åkte jag till Sverige över ”jullovet” (20/12 – 8/1) Där det var snö på gatorna till och från. Samt grader mellan -5 och +5. När jag kom tillbaks till Spanien tyckte jag fortfarande att det kändes som ”svensk sommar” ute.

Däremot ska det enligt Wikipedia vara den kallaste månaden i Valencia. Vilket jag har nu märkt att det kan gå under +10 grader på nätterna (men fortfarande upp mot +20 på dagarna i solen). Detta gör att jag fortfarande kan njuta av att köra Crossfit utomhus på dagen och sitta i solen och njuta av mitt kaffe. Vi får se om det blir kallare än såhär, men annars tycker jag att det värsta vi har sett här vädermässigt på UPV är då det är som bäst på KTH.

Sammanfattningsvist så var det helt klart värt att komma till Valencia på hösten, för jag tycker att hösten i Sverige är jobbigast i och med att vädret blir bara värre och värre, inte minst solen som mitt sinne och hy behöver försvinner. Så när jag kommer hem till Sverige i februari så kommer det bara bli ljusare och varmare där. Perfekt tajming om du frågar mig!

¡Hasta luego!

Njuter stenhårt av solen en januaridag. Påminner mig när man sitter och äter lunch klockan 12:15 på borggården en solig septemberdag.
Ibland kan 1 euro ge otroligt mycket lycka.
Medeltemperaturen i Valencia. Går oftast inte ner under 7 grader på en dag. (Tagen från Wikipedia)
Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!