Mina bästa tapas i Valencia!

¡Buenos días!

Tapas är ju något som Spanien är kända för. En liten munsbit som man beställer tillsammans med något att dricka gör verkligen att man känner av den spanska atmosfären.

Några av mina bästa tapas som jag har ätit här i Valencia har varit när jag var på några riktigt bra restauranger och barer. Det behöver inte heller kosta så mycket. Bocadella Tapas är ett bra tips för nybörjaren eftersom det finns bra bilder på maten så man kan vara säker på vad man får. Där tipsar jag om att beställa in chorizon och köttbullarna om man äter kött, såsen man får till är suverän. Lutar man mer åt det vegetariska/veganska hållet sitter padrónes och Dorios med humus till jättebra.

På ett ställe inte långt från Bocadella Tapas ligger en pinchobar som heter Tanto Monta. Där är det uppskurna baguetter med något läckert på som gäller. Där är det bara att hugga i. Funkar utmärkt som middag och man kommer vilja ha ungefär 3-5 st var till att börja med.

Sedan finns det nästan hur många ställen som helst som serverar pinchos och tapas och alla ställen brukar vara helt okej. Många har ju favoriten patatas bravas. Dock jag är inte så förtjust i den dom har här i Spanien, särskilt inte med aiolin och osten som kan serveras till. Däremot blev den otroligt god när jag och min tjej gjorde patatas bravas när jag var hemma i Stockholm över jullovet. Då blev den verkligen kanon! Vi har säkert en annan variant på vår aiolin än den i Spanien. Till och med jag kunde inte få nog av den!

Så gör det! Ta med lärdomar från Valencia eller var ni nu gör ert utbyte och lägg ut det på middagsbordet när ni kommer hem för att dela med nära och kära. Det var något både jag och Alice uppskattade 🙂

¡Hasta luego!

Jag och Alice fixar några av våra bästa tapas medan jag är hemma över jullovet. Bland annat har vi humus och Dorios, chark och ostbricka, patatas bravas, Bruschetta och stekta champinjoner med mycket vitlök.

Ett äkta bevis på att man faktiskt äter en del av dom här tapasen som jag nämnde. Här var jag och mina kompisar från Sverige på en restaurang som heter Bocadella Tapas, nära Blasco Ibáñez.

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!