Nyår i Tokyo!

Hej!

Det är slutspurt i skolan nu så jag har varit dålig på att uppdatera…

Nyårsafton i Tokyo var superkul! Japaner firar nyår med familjen då de äter bentolådor staplade på varandra med olika rätter i, mochi, och soba nudlar efter tolvslaget. Sedan besöker de ett tempel för att göra årets första önskning och ser på första soluppgången. Mycket fina traditioner.

Jag, Boris, Anna och Viggo började med att gå på restaurang i Shibuya. Tanken var att vi skulle äta på en bra indisk restaurang men den hade stängt (som så många andra restauranger då japaner äter hemma på nyår) så det blev ett pizzaställe där det endast satt turister. Pizzerian hade en TV på precis vid vårt bord och det var succé. Två män tävlade om att äta upp en takoyaki hängande i ett snöre medans de satt fast med huvudet i en nylonstrumpa, VÄLDIGT underhållande.

Sen mötte vi upp fler vänner på Mikeller och på tolvslaget sjöng jag Happy New Year av ABBA på 6e våningen i ett karaoke-rum med utsikt över Shibuya. Magiskt.

kl 01.30 hade vi bord bokat på Gonpachi Nishi Azabu izakayan som är med i filmen Kill Bill, Juta som är min japanska klasskompis skötte beställningen av soba nudlar som skulle doppas i dashi (inte gott), god sake och edamame. Dom har mycket mer på menyn så jag vill absolut tillbaka dit.

Sedan tog vi taxi tillbaka till Shibuya och gick och dansade på klubb tills 05.

BRA NYÅR!

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.