Boende, Flyg, Försäkring och Visum – Äntligen klart!

Japp, nu är det äntligen bokat och klart och jag har visumet i handen. SKÖNT! Alla dessa saker är ibland bökigare än vad man tror och tar en hel del tid och mailande. Här tänkte jag kort beskriva lite hur det funkat för oss(mig och min resekompis) och vad som varit viktigt för oss i dessa bokningar, förhoppningsvis underlättar det för er som ska iväg på utbyte eller liknande någon annan gång, speciellt om du ska till Kenya.

1. Boendet. Strathmore University, som vi läser en kurs på, erbjuder studentrum och lägenheter till bra priser och i olika områden nära universitetet. För oss var det viktigt att bo nära universitetet men också att bo tillsammans. Jag och min resekompis skriver vår kandidatuppsats tillsammans och ville därför ha ett gemensamt boende med kök, vardagsrum och varsitt sovrum så att vi kan jobba, hänga och bo tillsammans i vår lägenhet. Vi valde därför att boka själva via AirBnb för att garanterat få bo tillsammans och själva få välja boende. Det blev lite dyrare men kostar fortfarande ”bara” drygt 5000kr per person per månad för vardagsrum, kök, varsitt sovrum och gemensamt gym och takpool för hela byggnaden. Gissa om takpoolen var det mest säljande argumentet!
  2. Flyg. Då vi reser med en organisation var vi dessvärre tvungna att boka resan via deras resebyrå. Detta gjorde det hela lite jobbigare och dyrare eftersom det blev fler steg i bokningen. Helst hade vi velat kolla flyg själva och boka det billigaste möjliga oavsett väntetider osv. Det som är bra med resebyrå är att de åtminstone bokar med bra flygbolag och rimliga väntetider. Det kostade mig nästan 12.000 kr med flyg men jag vet att andra lyckats hitta för under 7.000kr så det var lite segt att behöva ta så stor del av stipendiet till bara flyg.
  3. Försäkring. Tydligen är alla studenter som åker iväg på något slags utbyte försäkrade av kammarkollegiet, kolla upp detta med internationella koordinatorn eller ansvarig för GDH/MFS i god tid innan du åker för det kan ta någon vecka att få tag på folk på KTH har vi märkt. Försäkringen verkar alltid gälla 2 veckor innan till 2 veckor efter din studietid i värdlandet men som sagt är det bäst att kolla upp med ansvariga inom ditt program.
  4. Visum. Efter lite googlande verkar det som att man antingen kan söka visum på plats på flygplatsen eller boka i förväg, mot en admin-avgift. Vi valde att vara på den säkra sidan och skaffa det innan resan för att inte riskera några komplikationer med att ta sig in i landet. Det var många steg i ansökningsprocessen och det tog lång tid att fixa med allt men när ansökan väl var inne fick vi svar på under 24 timmar. Vi sökte ett turistvisa, single-entry, på Kenyans onlinesida; https://evisa.go.ke/single-entry-visa.html. Den gäller i 90 dagar så när vi är på plats kommer vi behöva ansöka om förlängning eftersom vi kommer vara där längre. Det verkade ändå som den bästa och billigaste lösningen just nu, plus att vi visste att det var så andra hade gjort innan oss. Tydligen behövde vi skicka med diverse passbilder(på både utsida och insida), fotografier och specifika uppgifter om vårt boende. Vi behövde skicka in något som kallades ”Invitation Letter” och vi skickade då med välkomstbrevet från universitetet vi ska studera på men jag fick inte godkänt på det utan skulle istället skicka med min AirBnb-bekräftelse medan min resekompis ändå fick godkänt på universitetets bekräftelse. Så högst oklart vad de egentligen ville ha av oss.

Nu är det i alla fall klart och vi kan börja packa inför resan på riktigt!

Hallå där! Jag heter Ida och under våren/sommaren ska jag iväg till Kenya på MFS och GDH!