Mitt schema på UQ

Schemat för terminen är identiskt från vecka till vecka vilket jag uppskattar, för det gör det lättare att planera sin tid, men tyvärr har jag lektioner måndagar, torsdagar och fredagar vilket gör det lite lurigare med weekendresor och liknande. Å andra sidan har jag nästan två månader mellan terminsslut i Australien och terminsstart i Stockholm, så det ska nog ordna sig.

Såhär ser min vecka ut:

Måndagar
8:00-10:00 Timber Structures – tyvärr krockar denna med en annan kurs, vilket gör att jag erbjuds ”delayed viewing” och alltså ser en inspelad version i efterhand. Detta erbjuds för de allra flesta lektioner, mycket smidigt!
9:00-11:00 am Building Materials – en kurs som diskuterar olika byggmaterial, vi snuddar lite lätt vid betong, stål och tegel men fokus (ca 70% av kursen) handlar om trämaterial. Vi skissar för hand, skissar i CAD och kommer inom ett par veckor påbörja ett modellbygge i balsa av ett litet café.

14:00-15:00 Building Materials men nu tutorial vilket innebär mer praktiska inslag i kursen, idag ska vi gå runt på campus och titta på olika betongbyggnader och skissa delar av dem för hand, andra gånger är det för att få hjälp med projekt modellbygge.

Torsdagar
10:00-12:00 Timber structures
Vi pratar om hur man kan använda materialet trä, hur framtiden ser ut och hur olika materialval har olika miljöeffekter.

Fredagar
9:00-13:00 (nej lunchen är inte helig tid här) Architectural Design: Plan and section. Vi skissar mycket för hand, bygger 3D modell i foamboard och balsaträ, och skissar planer och sektioner i CAD.

14:00-17:00 fortsättning Architectural Design – men nu får man hjälp av sin handledare att komma vidare med uppgifter som pågår. De första 6 veckorna i kursen har vi inlämning varje fredag = rejäl arbetsbörda.

Schemat i sig ser ju ganska soft ut, men jag har haft att göra kan jag lova, trots att det bara varit första veckan. Min första reflektion om schemat är att det är luftigare än det hade varit hemma, men mer ansvar att få uppgifter gjorda på ej schemalagd tid. Det är ett system som fungerar för mig men säkert kan upplevas stressande och lite lurigt för andra. Närvaro på lektioner är också, som jag förstått det, mer eller mindre obligatorisk. Skolan kräver ca 80% närvaro skriver de, men jag har undrat hur de kan veta om man är där eller ej, ingen för någon närvarolista vad jag kan se.

Handen på hjärtat så finns det så klart också tid för lek och fritid, i helgen åkte jag till exempel vattenskidor på floden. Det första jag fick höra när jag kom till Brisbane var ”bada inte i floden, den har bakterier i sig som gör dig sjuk och det finns hajar”. Men tydligen är det helt okej att åka vattenskidor, tjoho!

I Brisbane, Australien och läser kurser på UQ i 6 månader.

2 reaktioner till “Mitt schema på UQ”

1. Kul att du kommit igång med studierna! Skiljer sig kursinnehållet mycket från här på KTH? Och hur är lärarna? Toppar de Bert och John?

Det är ju sant att vattenskidor inte är samma som bad, men det ser ju nästan ut som att du får dig ett rejält dopp där!

Varma (och lite regniga) hälsningar från Sverige!

2. Mamma berättade att du hade åkt vattenskidor på en flod där det finns hajar, innan jag läst själv.

Svarade att ”om det är någon som kan ta sig an en haj i denna familjen, så är det Karin!”

Kommentarer är stängda.