Hitta kurser för utbytestermin

Att hitta kurser som känns vettiga för ett utbyte kan vara utmanande men samtidigt avgörande. I vissa fall har man ju ett begränsat antal valbara kurser och i mitt fall så har jag inga, vilket bidrar till utmaningen att hitta något som ger en bra utbildning men också matchar mitt program där hemma.

Listan över olika skolor som har utbyte med KTH kan kännas överväldigande, men det är ju också en helt fantastisk möjlighet.

Mitt kursletande började med att jag gick in på respektive skolas hemsida för att se om de hade en utbildning som matchade mitt program och därefter klickade jag mig fram till just denna utbildnings kurskatalog. Oftast finns det en överblick, precis som vi har på KTH, med vilka kurser som ges vilken termin och en sammanfattning vad kursen handlar om.

Tips för att hitta bra kurser;

1. Se till att de hålls rätt termin, i min ansökan hade jag råkat få med flera kurser som gavs på vårterminen men mitt utbyte var för höstterminen.
  2. Kika in på skolans motsvarighet till ditt program och se vilka kurser som ingår och om någon verkar intressant.
  3. Läs reseberättelser från andra som gjort utbyte på skolan, kanske har de tips om bra kurser som fungerar även för dig?
  4. Kontakta skolan för att höra om andra utbytesstudenter med din inriktning gjort några specifika kursval.
  5. Våga kika in på andra programs kurskataloger, för de flesta program kan till exempel tillgodoräkna sig en kurs i projektledning eller ekonomi.
  6. Chansa! Jag kan ju bara stå för hur det fungerar här på UQ men kursvalen är inte skrivna i sten. Första månaden är det mer eller mindre fritt fram att hoppa av och på kurser hur som helst. De flesta kurser har inga maximalt antal, så det är bara att byta. Detta måste ju dock stämmas av med programansvarig hemma så att man inte hamnar i en situation där man inte får tillgodoräkna sig poängen.

Lycka till!

I Brisbane, Australien och läser kurser på UQ i 6 månader.