Sen ansökan – räddaren i nöden?

Just nu är sen ansökan till utbytesstudier öppen och jag kan inte mer är rekommendera att kolla igenom och se alla möjligheter som fortfarande finns kvar!!

Jag själv åkte på detta utbyte genom att söka en plats i den sena ansökan, eftersom jag på vanliga ansökan valde att söka en utbytesplats med mer konkurrens. I slutändan fick jag därför tag på två stycken utbytesplatser både under höst och vår. Den sena ansökan fungerar liknande som vanliga och det finns på KTH:s hemsida info och listor med resterande utbytesuniversitet som fortfarande har platser kvar att ta vara på.

Det finns även många jag träffat på som är oroliga över sina betyg och stressar sönder sig själva för att dom tror att alla utbytesplatser kräver höga betygsnitt och flera jag även pratat med säger att dom kanske inte ens kan åka på utbyte då dom inte har så bra betyg. Förlåt för uttrycket men det är det dummaste jag hört. Det finns otroligt många platser som inte ens kräver ett visst betygssnitt och platser utan någon konkurrens alls. Det är därför väldigt viktigt och jag vill verkligen betona det, att inte hänga upp sig och stressa upp sig för mycket för det finns alltid utbyten att åka på, det man möjligtvis kan behöva göra är vara mer öppen för destination men det kan många gånger mynna ut i en upplevelse och ett utbyte bättre än vad man innan tänkt och föreställt sig!

Bienvenidos! Mitt namn är Samantha och här kommer ni få höra om allt mellan jord och himmel från mitt utbyte i Buenos Aires under höstterminen!