Hur väljer man kurser inför sitt utbyte?

En av de viktigaste sakerna som man måste planera inför sina utbytesstudier är just vilka kurser man vill läsa utomlands, och det varierar väldigt  mycket mellan olika universitet hur enkel denna processen är.

Som utgångspunkt måste man ha sin studieplan på KTH för att hitta kurser som kan anses vara ekvivalenta till de högskolepoäng man missar medans man är utomlands. Detta i sig skiljer sig antagligen väldigt mycket mellan olika masterprogram, så jag kan bara ge mina egna erfarenheter som student i programmet Electric Power Engineering.
Jag hade egentligen bara en obligatorisk kurs under hösten, nämligen ett projekt på 9 hp. Utöver detta kunde jag använda mina helt valbara hp till att läsa lite vad jag ville, så länge de var på masternivå och att jag inte läst en liknande kurs tidigare. Självklart måste man läsa 30 hp, precis som i Sverige.

När man fått klart för sig vad man måste läsa gäller det bara att söka med ljus och lykta efter kurser som fyller dessa krav. Lämpliga platser att leta är universitetens hemsida, och det kan vara rätt svårt att hitta. En faktor som kan göra det hela mer komplicerat är att vissa kurser kanske inte ges på engelska vilket, för en person som mig som inte minns mycket av gymnasiefranskan, kan vara en deal-breaker.
En annan komplikation är antalet hp för varje kurs. På en del universitet jag var intresserad av så var alla kurser typ 3 hp, vilket skulle innebära att jag skulle behöva läsa tio kurser för att nå upp till 30, vilket jag tyckte kändes lite väl mycket.

När man väl hittat kurser som man tycker verkar passa skickar man in sin studieplan till sin masterkoordinator som då antingen godkänner eller avslår ditt förslag. Processen är inte superavancerad, men det gäller att man lagt ner lite tankekraft på det kurser man valt, så att man inte får problem när man kommer tillbaka till KTH.

Om du går i tankarna på att göra utbyte skulle jag så tidigt som möjligt börja att kolla på olika universitet med kurser som är lämpliga för just dig. Det tog mer tid än vad åtminstone jag hade väntat mig.

Iscensatt representation av mig när jag söker febrilt efter vettiga kurser att ta.
Hej! Jag heter Alexander och kommer blogga om mina utbytesstudier i Trondheim. Häng med på mina resor!