Norge – hur dyrt är det *egentligen* ?

Ska du plugga i Norge?! Du vet väl om att det är snordyrt där!

Detta är ungefär allas reaktion när jag berättat att jag ska studera i Norge en termin. Och jo, det är klart att jag visste att det skulle vara dyrt, men jag hade väl inte en jättebra uppfattning om vad saker och ting egentligen kostade.

Så, svaret på frågan om det är sjukt dyrt i Norge är ja. Ja, det är riktigt dyrt att som svensk komma hit och bo. Jag tänkte i detta inlägg lista upp lite priser på diverse saker. I skrivande stund är växlingskursen mellan SEK och NOK ungefär samma, en NOK är någon procent dyrare.

• Hyra: 5700 NOK
  • Busskort 3 månader: 1600 NOK
  • Gymkort under hösten: 1200 NOK
  • Billigaste ölen i butik 500 ml: 31 NOK
  • Öl på bar: 55 – 100 NOK
  • Frusen öring 500 g: 70 NOK
  • Blandfärs 500 g: 50 NOK
  • Mjölk 1 liter: 13 – 20 NOK
  • Lunch på stan: 100 – 200 NOK
  • Choklad 100 g: 40 NOK

Det är ju dyrare än vad man skulle vänta sig i Sverige, framförallt priset på alkohol och choklad. Detta beror på deras höga socker- och alkoholskatter här.

För att finansiera sitt liv här i Norge som utbytesstudent får man bland annat Erasmusstipendiet. Detta är ett stipendium som alla som pluggar i ett land inom EU/EES har rätt till. Pluggar man i Norge får man 510 euro/månad vilket verkligen är tacksamt. Jag hyr även ut min lägenhet i Stockholm för att slippa betala dubbel hyra. Jag skulle dock rekomendera att jobba under sommaren innan utbytet så att man har lite extra cash att leka med, utan att få ångest varje gång man ska laga middag.

Om man vill få ännu en liten extra peng kan man ju såklart jobba som utlandsbloggare för KTH 😉

Hej! Jag heter Alexander och kommer blogga om mina utbytesstudier i Trondheim. Häng med på mina resor!

En kommentar till “Norge – hur dyrt är det *egentligen* ?”

1. Jösses vilka priser! Tur att man är kvar i Stockholm! Se till att spara lite så firar vi när du är tillbaka! Kram Max! 🙂

Kommentarer är stängda.