Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

A31T1A Arkitekturteknik 3:1 Byggnad, stad, process 6,0 hp

Kurs-PM HT 2025-50130

Version 1 – 2025-08-21 15:56:10

Kursomgång

HT 2025-50130 (Startdatum 2025-08-25, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Arkitektur, landskap och städer

Kurs-PM HT 2025

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version undefined

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ger en överblick över urbana infrastrukturer och system, samt deras koppling till enskilda byggnader inom årskursens övergripande tema, stadsplanering. Vidare återkopplar kursen till arkitekturteknikens årskurs 1 och 2 samt till deras verktyg och metoder.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för planeringens och stadsbyggandets processer och förutsättningar samt ha kännedom om det institutionella ramverket
  • ha grundläggande kunskaper om olika stadsbyggnadstypologier i det svenska stadslandskapet
  • kartlägga olika tekniska och infrastrukturella system för ett specifikt område, samt sätta in byggnad/fastighet/kvarter/stadsdel i stadens sammanhang
  • analysera stadsrum och stadsbyggandets grundläggande principer och utifrån dessa klarlägga rumsliga och strukturella egenskaper samt hur dessa skapar förutsättningar för sociala och kulturella processer
  • att lära sig grundläggande mått och utrymmeskrav gällande utformning i stadsbyggnadsskalan, exempelvis för gator och kvarter
  • att kritiskt reflektera kring stadsbyggnadsfrågor ur ett hållbarhetsperspektiv

Läraktiviteter

Kursen utgår från olika teman där vi lär oss om stadsbyggandets grunder: om dess byggstenar, stadens olika system. Här ges orienterande kunskap om stadsbyggnads- och planeringsprocessen samt lagstiftning. I kursen ges föreläsningar och ett antal övningar (examinationsmoment) utifrån ett par olika teman med tillhörande litteratur. Genomgångar av övningar är viktiga moment för att öka för­ståelsen och det är ett tillfälle att få hjälp med att göra övningsuppgifterna. På kursen prövar vi också Gåtur som metod för att inventera ett område. Till modulen om planeringsprocessen hör en hemtenta. Kursen avslutas med att ett urval av övningsuppgifterna sammanställs på en A1-plansch för utställning.

Stadsbyggandets grunder och planeringsprocessen

Kursen är upplagd utifrån 4 moduler. Varje block innehåller föreläsningar och angiven litteratur till varje del i kursen. Till varje del hör också en övningsuppgift som ska lämnas in (via Canvas). De fyra modulerna är: 

1. Stadsstruktur och urbanmorfologi: Vi går igenom historiska framväxter av städer och dess olika stadsbyggnadsstrukturer. Föreläsningarna ger exempel på urbana modeller och principer som styrt stadsbyggandet och översiktligt vilka samhällsströmningar eller utmaningar som format stadsbyggandet. Stadens byggstenar såsom byggnad, tomt, fastighet, kvarter tas upp och staden studeras ur olika skalor. Övar på att räkna täthet: byggnadsarea, exploaterings­grad, rymlig­hets­­mått, befolknings­täthet m.m. Tema om stadens strukturerande system såsom infrastruktur, kollektivtrafik samt tillgänglighet m.m.. Gestaltning av gator, mått-kedjor samt genomgång av regelverk. Examinatinsmoment är Övningsuppgift där studenterna får ett område invid en station/hållplats för kollektivtrafiken. Ett antal tematiska kartor ska tas fram med hjälp av GIS och genom att ta reda på fakta om områdena. Vi går igenom hur man beräknar täthet vilket är en av de tematiska kartorna. 

2. Stadens liv och socialekologiskt stadsbyggande: Föreläsning om grunderna inom stadsbyggande och vad ett socialekologiskt angreppssätt innebär. Stadsbyggandets roll i relation till stadsliv, social hållbarhet och förutsättningar för människors vardagsliv tas upp. Vidare ett moment där vi går igenom ekosystemtjänster och hur det kan integreras i byggda miljöer. Vidare lär vi ut Gåtur som metod vilket studenterna ockås får genomföra. I samband med detta går vi igenom Universell design och hur det behöver beaktas i gestaltning av våra livsmiljöer. Litteratur till blocket diskuteras i litteraturseminarium. Examinationsmoment omfattar seminarium och att genomföra Gåturen. 

3. Planeringsprocessen: Orienterande kunskap om det svenska planeringssystemet. Fysisk planering i Sverige styrs främst av Plan- och Bygglagen och Miljöbalken. Temat hanterar planprocessen och de planer myndig­heter har ansvar för att ta fram. Exempel presenteras på översiktsplaner, detaljplaner och dess innehåll och hur bebyggelse kan/bör regleras; byggnadsytor, byggnadshöjder, användning etc. Examinerande moment genom tenta (hemtenta). 

4. Tekniska system och infrastruktur: Modulen hanterar tekniska system, infrastruktursystem såsom vattenförsörjning, elförsörjning samt hantering av avfall, avlopp och dagvatten. Tekniska innovationer och hållbara lösningar. Ekosystemtjänster i staden med exempel och orienterande kunskap om dess betydelse. Vi tar upp hur omvandling av befintliga miljöer kan ske utifrån socialekologiska förtecken. Examinerande moment: övningsuppgift med sektion. 

Summering av avslutning: Kursen avslutas med att ett urval av övningsuppgifter sammanställs (och vid behov revideras) på en A1 i utställningsformat. Examinerande moment är inlämning av utställningsplansch (uppdaterad vid behov).

Övrig information om kursen

Lärare: Stefan Petersson och Ann Legeby (kursansvarig och examinator).

Betygsskala: Godkänd (P) eller Icke godkänd (F).

Litteraturlista upprättas som separat bilaga till Kursplan. Se Canvas. 

Inlämningar/Examinationsmoment: För godkänt på kursen krävs att samtliga övningar lämnas in i tid via Canvas och får godkänt. Kursen har ett närvarokrav på 80%. Vid enstaka missad närvaro/missad inlämning finns möjlighet att ta igen genom komplettering (möjligt om endast något enstaka moment saknas och att studenten är mycket nära att få godkänt). 

Lärplattform: Canvas används för kursen. KTH-mailadresser används i kommunikationen med studenter.

Generativ AI endast tillåten i specifika uppgifter, mer info i Canvas.

Stöd till studenter: Den som behöver stöd med anledning av funktionsnedsättning kontaktar examinator vid kursstart.

Kursvärdering och kursanalys: I slutet av kursen (december) kommer en digital kursvärdering att skickas ut och tid för diskussion/utvärdering.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Litteraturlista, se Canvas. 

Stöd för studenter med funktionsnedsättning

Ingen information tillagd

Stöd till studenter: Den som behöver stöd med anledning av funktionsnedsättning kontaktar examinator vid kursstart.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Moment 1, 6,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

Lärandemålen examineras genom redovisningar av process och resultat i vid kursstart specificerade inlämningsuppgifter. För betyg krävs godkända inlämningsuppgifter samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.

En reflektion kring det egna lärande ska också redovisas.

Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Användning av Generativ AI är begränsad. Se Canvas. 

Ytterligare Information

Övriga föreskrifter

Skolchef vid ABE-skolan har 2023-04-18 beslutat att fastställa denna kursplan att gälla från och med HT 2023, tilläggsbeslut till diarienummer: A-2023-1509.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2025-08-25

Kursomgång

  • HT 2025-50130

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Arkitektur, landskap och städer

Kontakter