Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AK2055 Vetenskapsteori och forskningsmetodik för lärare 4.0 hp

Kurs-PM HT 2023-50259

Version 1 – 2023-10-24 14:39:07

Kursomgång

HT 2023-50259 (Startdatum 2023-10-30, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Filosofi

Kurs-PM HT 2023

Presentation av kursen

Översikt över forskningsmetoder inom naturvetenskap och samhällsvetenskap. Gemensamma metoder och mål inom vetenskaplig verksamhet (inklusive diskussioner om hypotetisk-deduktiva, induktiva och deduktiva metoder, hypotesbildning och hypotesprövning, samt förklaringar). Skillnader mellan forskning och annan undersökande verksamhet (utredning, konsultverksamhet, m.m.). Skillnaden mellan vetenskap och pseudovetenskap.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Centrala vetenskapsfilosofiska begrepp och ämnen: kunskap, former av kunskapsförnek­else, förklaringar, orsaker, slutledningsmetoder, lagar, teorier, modeller, reduktionism, underbestämning, teoriberoende, falsifiering, demarkation, positivism, vetenskapliga värderingar, vetenskapligt framåtskridande, upprepbarhet.

Centrala metodbegrepp och metodfrågor: observationer, experiment, simuleringar, hypoteser och hypotesprövning, hypotesgenerering, validitet, reliabilitet, blindning, randomisering, kvalitativa och kvantitativa data.

Lärandemål

Efter genomgången kurs förväntas studenten
- kunna redogöra för och diskutera centrala vetenskapsfilosofiska begrepp och ämnen,

- kunna redogöra för och diskutera centrala metodbegrepp och metodfrågor,

- kunna diskutera styrkor och svagheter hos olika metoder för insamling och analys av data i en experimentell forskningssituation.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

  • Jesper Jerkert: Reasoning about Science. Bokmanuskript i kompendieform, 2022. Säljes via Kårbokhandeln.
  • Enstaka texter som kompletterar kompendiet. Kommer att finnas på Canvas.
  • Artiklar till seminarierna. Kommer att läggas ut löpande på Canvas.
  • Föreläsningspresentationer. Kommer att läggas ut löpande på Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Aktivt deltagande i seminarier, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig uppgift, 2,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Betygskriterier framgår i vidstående tabell. Lärandemål 3 examineras endast genom seminarierna (inklusive förberedelseuppgifterna). Lärandemål 1 och 2 examineras genom tentamen. Eftersom kriterierna för betyg A för mål 1 och 2 talar om att en förmåga ska visas "i komplicerade situationer" så innebär detta i praktiken att olika formulerade uppgifter kommer att finnas på tentamen: vissa som är mer grundläggande och andra som är mer komplicerade, och där de senare endast förväntas bli besvarade av studenter som siktar på höga betyg. Tentandernas svarskvalitet (argumentationskvalitet, stringens, noggrannhet, klarhet) kommer in som en parallell bedömningsfaktor, eftersom svarskvaliteten är omtalad i kriterierna för A.

Lärandemål Kriterier för Fx Kriterier för E Kriterier för C Kriterier för A
1. Kunna redogöra för och diskutera centrala veten-skapsfilosofiska begrepp och ämnen. Tre av delarna (a), (b), (c) och (d) i kriteriet för E är uppfyllda, och den återstående delen är nära att vara uppfylld. (a) Studenten förklarar tillfredsställande innebörden hos centrala vetenskapsfilosofiska begrepp och (b) tillämpar dem på rimliga sätt i typiska situationer. (c) Studenten redogör tillfredsställande för centrala vetenskapsfilosofiska ämnen och (d) ger relevanta exempel från olika vetenskapsgrenar. Delarna (a) och (c) från kriteriet för E är uppfyllda. Delarna (b) och (d) från kriteriet för E är uppfyllda med viss marginal, men inte så mycket som A-kriterierna (e) och (f) anger. Delarna (a) och (c) från kriteriet för E är uppfyllda. Dessutom: (e) Studenten tillämpar korrekt centrala vetenskapsfilosofiska begrepp i komplicerade situationer. (f) Studenten jämför, kontrasterar och förklarar stringent och med övertygande argument hur och varför olika centrala vetenskapsfilosofiska ämnen tar sig olika uttryck i olika vetenskapsgrenar.
2. Kunna redogöra för och diskutera centrala metodbegrepp och metodfrågor. En av delarna (a) och (b) i kriteriet för E är uppfylld, och den andra delen är nära att vara uppfylld. (a) Studenten förklarar tillfredsställande innebörden hos centrala metodbegrepp och metodfrågor och (b) bedömer rimligt deras relevans i typiska situationer. Del (a) från kriteriet för E är uppfylld. Del (b) från kriteriet för E är uppfylld med viss marginal, men inte så mycket som A-kriteriet (c) anger. Del (a) från kriteriet för E är uppfylld. Dessutom: (c) Studenten hanterar centrala metodbegrepp och metodfrågor på ett stringent och övertygande sätt i komplicerade situationer.
3. Kunna diskutera styrkor och svagheter hos olika metoder för insamling och analys av data i en experimentell forskningssituation. Ej tillämpligt. = Målet. Ej tillämpligt. Ej tillämpligt.

Nedanstående tabell visar hur betyg på mål 1 och mål 2 i tentamen sammanvägs till ett betyg på hela momentet TEN1. I tabellen betecknar Fx* betyg Fx med möjlighet att komplettera till momentbetyg D, och Fx** betecknar Fx med möjlighet att komplettera till momentbetyg C. 

Betyg på mål 1 resp. 2 (i valfri ordning) Betyg på TEN1
A, A A
A, C B
A, E eller C, C C
C, E D
E, E E
A, Fx Fx**
C, Fx Fx*
E, Fx Fx
Fx, Fx F

Möjlighet till komplettering

Den som får Fx (eller Fx* eller Fx**) på TEN1 får möjlighet att komplettera till godkänt momentbetyg genom enskild skriftlig extrauppgift.

Möjlighet till plussning

Plussning är generellt tillåtet, men tentamen kommer ej att ordnas om det endast är studenter som vill plussa som anmäler sig till den.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2023-10-30

Kursomgång

  • HT 2023-50259

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Filosofi

Kontakter