Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen avser att ge inledande teoretiska kunskaper i biokemi samt att ge en introduktion till biotekniken. Tonvikten ligger på cellens makromolekyler proteiner, lipider, nukleinsyror och kolhydrater och fokuserar på deras byggstenar och samverkan i metabolism, fotosyntes och genteknologi samt i tillämpningar inom industriell bioteknik och kopplingar till grön kemi och hållbarhet.
Kursen innehåller följande delar:
Prokaryota och eukaryota cellers uppbyggnad och organisation.
Membraners uppbyggnad och funktion.
Nukleinsyrors uppbyggnad, biosyntes och funktion i cellens informationsöverföring.
Proteiners struktur, funktion och biosyntes.
Enzymers katalytiska funktion och roll i metabolismen.
De viktigaste (till exempel glykolysen, glukoneogenesen, citronsyracykeln, oxidativa fosforyleringen) metaboliska processernas uppbyggnad, funktion, interaktion och reglering.
Energiomsättning vid anaeroba och aeroba betingelser.
Biotekniska verktyg och tillämpningar inom grön kemi och hållbarhet.
Lärandemål
Efter godkänd kurs (betyg E) skall studenten uppvisa
Kunskap och förståelse genom att kunna:
Förklara grundläggande begrepp som beskriver olika typer av cellers struktur och funktion
Förklara grundläggande begrepp rörande proteiners, nukleinsyrors, lipiders och kolhydraters struktur, funktion och uppbyggnad
Beskriva vanliga metaboliska reaktionsvägar
Läraktiviteter
Föreläsningar
Under kursen ges totalt 17 föreläsningar som täcker in det mesta av kursens teoretiska innehåll. I samband med varje föreläsning presenteras mer detaljerade kunskapsmål för det ämnesområde som presenteras.
Övningar
Kursen innehåller åtta stycken övningar i halvklass där vi arbetar med frågor kopplade till det teoretiska materialet. Det är mycket bra att ha en egen molekylbyggsats som man tar med till övningarna. Vi har ett begränsat antal molekylbyggsatser att låna på övningarna.
Kontrollskrivning
Kursen innehåller en schemalagd kontrollskrivning efter halva kursen. Den görs digitalt i datasal.
Detaljplanering
Läraktivitet
Innehåll
Läsanvisning
Föreläsning 1
Kursintroduktion & Livets biokemi
Föreläsning 2
Cellen, organisation, uppbyggnad
Boken, kap 1: 3-16
Övning 1
Kemisk bindning, kemisk struktur och funktionella grupper
Boken, kap 2: 17-33
Föreläsning 3
Aminosyror och proteinstruktur
Boken, kap 3: 37-47, kap 4: 49-73
Övning 2
Aminosyror och peptider
Föreläsning 3
Föreläsning 4
Protein-tekniker & Enzymer
Boken, kap 5: 75-102, kap 6: 105-118
Föreläsning 5
Enzymers katalytiska strategier
Boken, kap 7: 119-141, kap 8: 143-160
Övning 3
Nyckelreaktioner och koenzymer i metabolismen
Föreläsning 4 och 5
Föreläsning 6
Lipider och biologiska membran
Boken, kap 11: 207-220, kap 12: 223-244
Övning 4
Lipider
Föreläsning 5
Föreläsning 7
Kolhydrater
Boken, kap 10: 181-205
Övning 5
Kolhydrater
Föreläsning 7
Föreläsning 8
DNA
Boken, kap 33: 673-694, kap 34: 695-714
Kontrollskrivning
KS i datasal
Föreläsning 9
Från DNA till protein
Boken, kap 39: 787-802, kap 40: 803-826
Föreläsning 10
DNA-tekniker
Boken, kap 41: 827-851
Föreläsning 11
Metabolism-introduktion & glykolysen
Boken, kap 15: 283-308, kap 16: 311-342
Föreläsning 12
Glukoneogenesen & glykogennedbrytning
Boken, kap 17: 343-359, kap 24: 485-501
Övning 6
Anaerob glukosmetabolism
Föreläsning 11 och 12
Föreläsning 13
Citronsyracykeln
Boken, kap 18: 363-375, kap 19: 377-395
Föreläsning 14
Elektrontransportkedjan & oxidativ fosforylering
Boken, kap 20: 399-418, kap 21: 419-442
Övning 7
Cellandning
Föreläsning 13 och 14
Föreläsning 15
Fotosyntes
Boken, kap 22: 445-464, kap 23: 465-482
Föreläsning 16
Industriell bioteknik
Övning 8
Komplexa biokemiska uppgifter
Föreläsning 17
Summering & kursavslut
Examination
Tentamen i datasal
Kursens pedagogiska upplägg
Inför varje schemalagd föreläsning förbereder sig studenten genom att titta igenom bilderna som kommer att gås igenom på föreläsningen. Efter de flesta föreläsningarna kan studenten lämna in en skriftlig reflektionsuppgift enligt tidpunkterna som visas på Canvas.
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Allmän behörighet.
Kurslitteratur
Boken "Biochemistry - A short Course" av Tymoczko, Berg, Gatto och Stryer, 4e upplagan, används på denna kurs. Boken är tillgänglig som e-bok gratis för alla registrerade kursdeltagare.
Utrustning
Molekylbyggsats
Det rekommenderas starkt att köpa en egen molekylbyggsats. Det finns många olika typer men en låda för organisk kemi fungerar bra. På Kårbokhandeln på KTH finns en bra variant. Byggsatsen kan man också använda på kurserna i organisk kemi och man får ta med sin egen molekylbyggsatslåda till tentan.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
KON1 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
TEN2 - Skriftlig tentamen, 5,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kontrollskrivning ( KON1 )
Examineras genom kontrollskrivningen som behandlar avsnitten Cellbiologi, Bimolekyler & byggstenar och Enzymologi. 50% rätt krävs för att bli godkänd.
Skriftlig tentamen ( TEN2 )
Examineras vid schemalagt tillfälle. Tillåtet hjälpmedel är egen molekylbyggsats.
Tentan sker i datasal och innehåller frågor för betyget E i form av quizfrågor samt frågor för betyg A-D. E-frågorna ger maximalt 30 p och A-D-frågorna ger ytterligare max 30 p.
För godkänt (betyg E) på tentamen måste man ha minst 18 p på E-frågorna inklusive eventuella bonuspoäng som man har samlat under kursens gång. Högre betyg fördelas enligt följande totalpoäng (E-frågor + A-D-frågor): D: 36 p, C: 42 p, B: 48 p, A: 54 p (max: 60 p). För betyget Fx krävs 16 p på E-frågorna eller >16 p på A-D-frågorna.
Eventuella bonuspoäng hjälper till att uppnå gränsen för E och räknas in i totalpoängen och kan hjälpa till att höja betyget enligt poänggränserna ovan.
Kontinuerlig examination (ingår i TEN2)
Poäng till tentan kan samlas ihop under kursens gång kontinuerligt på två olika sätt:
1. Aktivt deltagande på övningar i sal ger 0,4 poäng per övning.
2. Inlämnade och godkända reflektionsuppgifter efter föreläsmingarna ger 0,2 poäng per reflektionsuppgift.
För att uppnå betyg E krävs att studenten efter genomgången kurs ska kunna:
I text återge grundläggande biokemiska begrepp rörande kursens huvudsakliga innehåll (examineras på skriftlig tentamen 5,0 hp och KON1 1,0 hp)
I text och bild återge olika biomolekylers kemiska namn, funktion och kemiska struktur (examineras på skriftlig tentamen 5,0 hp och KON1 1,0 hp)
I text och bild förklara grundläggande begrepp kring enzymers funktion som biologiska katalysatorer samt om cellers kolhydratnedbrytande metabolism (examineras på skriftlig tentamen 5,0 hp och KON1 1,0 hp)
För att erhålla högre betyg A-D krävs att studenten efter genomgången kurs ska:
Kunna tillämpa djupare kunskaper inom kursens olika delar samt att studenten i olika grad kan sammanlänka, resonera kring och tillämpa sina kunskaper för att förklara allt mer komplexa biokemiska frågor (examineras på skriftlig tentamen 5,0 hp).
För högre betyg krävs gradvis fler poäng på tentamens A-D-frågor (examineras på skriftlig tentamen 5,0 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till komplettering till betyget E erbjuds de studenter som får betyget Fx på den skriftliga tentan.
Möjlighet till plussning
Det finns möjlighet för plussning på denna kurs. Detta görs genom att anmäla sig och delta i den skriftliga tentan vid ett nytt tentatillfälle. För anmälan krävs kontakt med studentexpeditionen innan den ordinarie anmälningstiden har gått ut.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
Föreläsningar, nytt upplägg 2025 och nya övningar
Kursens tidigare upplägg med flippat klassrum fungerade dåligt 2024 efter att kursen spritts ut på hela vårterminen. Nu har vi istället traditionella föreläsningar i sal med efterföljande reflektionsuppgifter som kontinuerlig examination. Kursen har också fått ytterligare två övningar under del 2.
Kursens schema, nytt 2024
Kursen är utspridd över läsperiod 3 och 4 från och med vårterminen 2024. Detta har varit ett återkommande önskemål från programstudenterna som läser andra kurser parallellt.
Föreläsningar, nytt upplägg 2021
Nuvarande kursansvarig tog över kursen 2020 och inför 2021 har kursens upplägg förändrats på flera sätt. Antalet lärare har reducerats och Covid-anpassningen 2021 ledde till att den pedagogiska modellen på föreläsningarna ändrades till omvänt klassrum (flipped classroom) med i förväg inspelade föreläsningar följt av schemalagda workshoppar där materialet diskuteras. Denna pedagogiska modell är effektiv och studenterna presterar bättre på tentamen så kursupplägget behålls också framöver men alla schemalagda tillfällen sker i klassrum på campus.
Ny kursbok infördes 2021
Kursens innehåll har reviderats sedan kurstillfället vårterminen 2020. Kursboken har bytts för att bättre täcka in den grundläggande biokemin.
Övningar infördes 2021
Kursen innehåller sex stycken övningar i halvklass. De fem första ligger under den första halvan av kursen och den sista i slutet av kursen. Övningarna behandlar viktiga biokemiska grunder och den sista behandlar problemlösning. Att kursen borde innehålla fler moment än enbart föreläsningar är något som många tidigare studenter har efterfrågat i kursutvärderingen.
Kontrollskrivning infördes 2021
Kursen innehåller en kontrollskrivning efter halva tiden. Kontrollskrivning är något som många tidigare studenter har efterfrågat i kursutvärderingen.
Kontakter
Kommunikation i kursen
Frågor kan närsomhelst under kursens gång ställas på diskussionsforumet i Canvas där lärarna svarar. Alternativt kan lärarna mejlas direkt.