En kurs i grundläggande programmeringsteknik.
Kurs-PM HT 2021
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Grundläggande datatekniska begrepp.
Programmering i ett modernt programspråk (Python). Datastrukturer och klasser. Problemlösning genom uppdelning i delproblem. Programstrukturering. Flera mindre programmeringsuppgifter samt en större, individuell programmeringsuppgift med stor vikt på strukturering och specifikation av ingående moduler.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- konstruera program utan kodupprepningar,
- dela upp ett större problem i hanterliga delar,
- dela upp ett program,
- tillämpa styrstrukturer,
- utforma och presentera användarvänliga utdata,
- skapa flexibla applikationer,
- välja lämpliga identifierarnamn,
- konstruera interaktiva program,
- använda och konstruera sammansatta datatyper (klasser),
- överföra data mellan fil och program,
- granska andras program
i syfte att kunna
- använda programmering för att lösa problem,
- tillämpa problemlösningsmetodiken även inom andra områden än programmering,
- diskutera programutveckling med experter,
- bedöma kommersiella program,
- självständigt och i grupp kunna lösa problem genom att konstruera program på upp till femhundra rader i ett modernt programspråk.
Läraktiviteter
Kursen består av aktiviteterna föreläsningar, övningar, laborationstillfällen. Till varje aktivitet ska man förberea sig enligt följande upplägg. Till de flesta föreläsningar ska man ha läst igenom självstudiematerialen OLI-moduler samt göra uppgifterna som finns i modulerna. Föreläsningar fungerar som förberedelse till övningar. Tanken med övningar är att studenterna ska lösa uppgifter i mindre grupp med möjligheten att kunna få hjälp av en lärare, alternativ läraren presenterar uppgifter och dess lösningar för alla. Övningar fungerar som förberedelse till labbarna men för att få tillgång till labbuppgifterna så behöver man göra förberedande quizen. Quizen kan göras obegränsad antal gånger och man måste ha rätt på alla uppgifter i quizen för att kunna få tillgång till tillhörande laborationsuppgifter. I delajplaneringstabellen framgår detta.
Detaljplanering
Följande tabell visar hur man förbereder sig till läraktiviteterna och deras innehåll. Information om datum och tid för läraktiviteterna finner du i schemat.
Läraktivitet | Innehåll | Förberedelse |
Föreläsning 1 |
Kursinformation, python, utskrift, inläsning |
|
Föreläsning 2 |
Variabler, datatyper, aritmetiska operatorer, omvandling mellan datatyper, reserverade ord, logiska operatorer, if, elif, else, while-slinga, kommentarer och modulo operatorn | Läs och gör uppgifterna i OLI-modulerna 1,2 och 5 |
Övning 1 |
Variabler, operatorer, datatyper, if, elif, else, while-slinga |
|
Laboration 1 | Introduktion till linux, terminal, emacs och python | Quiz 1(hederskodex) |
Föreläsning 3 | Listor, tupler, strängar, for-slinga, importera moduler, random, stränghantering, slicing, list-metoder | Läs och gör uppgifterna i OLI-modulerna 3,4,6 och 7 |
Övning 2 | Listor, strängar, for-slinga, importera moduler, random, stränghantering, slicing, list-metoder | |
Laboration 2 | Beräkning mha operatorer, if-sats, while-sats | Quiz 2 |
Föreläsning 4 |
Felhantering, funktioner, parametrar, egna funktioner, parametrar, returvärden, None, globala och lokala variabler
|
Läs och gör uppgifterna i OLI-modulerna 8 och 9 |
Övning 3 |
Egendefinierade funktioner, argumenter, parametrar och return, globala och lokala variabler, felhantering |
|
Laboration 3 | For-satser, range, nästladde slingor, slingor och listor | Quiz 3 |
Föreläsning 5 | Filhantering, introduktion till klasser | Läs och gör uppgifterna i OLI-modulen 10 |
Övning 4 | Filhantering, mer om laboration 4 | |
Laboration 4 | Funktioner, felhantering och matriser | Quiz 4 |
Föreläsning 6 | Klasser, objekt, konstruktormetoden, instansmetoder | Läs och gör uppgifterna i OLI-modulen 11 |
Övning 5 | Klasser och objekt | |
Laboration 5 | Klasser, objekt och filhantering | Quiz 5 |
Föreläsning 7 | Fortsättning på klasser, objekt, klassmetoder, instansmetoder, __lt__, __gt__, __str__, __eq__, sort och sorted | Läs och gör uppgifterna i OLI-modulen 11 |
Föreläsning 8 | Genomgång av datorprov | |
Föreläsning 9 | Hur man skriver specifikation till P-uppgiften | |
Föreläsning 10 | Grafik |
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Matematikkurserna från gymnasiets naturvetenskapsprogram eller motsvarande. Någon datorerfarenhet (begreppen operativsystem och fil samt erfarenhet av någon tillämpning t.ex. ordbehandling). En grundläggande kurs i matematik, till exempel SF1624/SF1625 (kan läsas parallellt).
Kurslitteratur
- Föreläsningsmaterial (läggs upp på canvas)
- OLI-material (tillgänglig via canvas)
- Övningsmaterial (delas ut av övningsläraren/ läggs upp på canvas)
- Labbinstruktioner (läggs upp på canvas)
- Följande böcker rekommenderar vi för den som behöver mer material utöver ovanstående men kursen följer inte boken:
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- LAB1 - Laborationsuppgifter 1, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
- LAB2 - Laborationsuppgifter 2, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
- LAB3 - Laborationsuppgifter 3, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Laborationsuppgifter 1 ( LAB1 )
Laborationsuppgifter 2 ( LAB2 )
Laborationsuppgifter 3 ( LAB3 )
Möjlighet till plussning
Plussning är möjligt, men bara fram till ett år från kursomgångens start, vilket normalt sammanfaller med när nästa års motsvarande kursomgång börjar.
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kursansvarig
Lärare
Lärarassistenter
Examinator
Fakta om kursomgång
Startdatum
2021-08-30
Kursomgång
- COPEN+CMATD HT 2021-50721
Undervisningsspråk
Svenska