Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2025
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Grundläggande datatekniska begrepp.
Programmering i ett modernt programspråk (Python). Datastrukturer och klasser. Problemlösning genom uppdelning i delproblem. Programstrukturering. Flera mindre programmeringsuppgifter samt en större, individuell programmeringsuppgift med stor vikt på strukturering och specifikation av ingående moduler.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
konstruera program utan kodupprepningar
dela upp ett större problem i hanterliga delar
dela upp ett program
tillämpa styrstrukturer
utforma och presentera användarvänliga utdata
skapa flexibla applikationer
konstruera programmerarvänliga program med lämpliga namn och kommentarer, konsekvent
språk och typografi
konstruera interaktiva program
använda och konstruera sammansatta datatyper och klasser
överföra data mellan fil och program
granska andras program
i syfte att senare
kunna använda programmering för att lösa problem
kunna tillämpa problemlösningsmetodiken även inom andra områden än programmering
kunna diskutera programutveckling med experter
kunna bedöma program i storleksordningen på ca femhundra rader kod
självständigt och i grupp kunna lösa problem genom att konstruera program på upp till femhundra rader i ett modernt programspråk.
Läraktiviteter
Kursen använder omvänt klassrum (flipped classroom). Det betyder att man läser interaktivt material och tittar på interaktiva videoföreläsningar inför läraktiviteterna så att man under den lärarledda undervisningen kan fokusera på svårigheterna.
Den första halvan av kursen är fokuserad på undervisning, då ser veckorna ut som följer:
Egna studier med interaktivt läromaterial.
Aktivt lärande i föreläsning som fokuserar på svårigheterna för att lägga grunden för färdigheterna som krävs i kursen.
Aktivt lärande i övningar som fokuserar på att utveckla färdigheterna ytterligare.
(Det är inte obligatoriskt att delta i läraktiviteterna.)
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Matematikkurserna från gymnasiets naturvetenskapsprogram eller motsvarande. Någon datorerfarenhet (begreppen operativsystem och fil samt erfarenhet av någon tillämpning t.ex. ordbehandling). En grundläggande kurs i matematik, till exempel SF1624/SF1625 (kan läsas parallellt).
Särskilda förberedelser
Vi rekommenderar att ni tar den korta kursen DD1301 Datorintroduktion, 1.5 hp. Den ges under de tre första veckorna av höstterminen, därefter som självstudiekurs resterande perioder på året. Den är valbar för alla KTH:s studenter.
Kurslitteratur
Läromaterial tillhandahålls i kursen.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LAB1 - Laborationsuppgifter 1, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
LAB2 - Laborationsuppgifter 2, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
LAB3 - Laborationsuppgifter 3, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen har frivilliga quiz som ger bonuspoäng till LAB2 om de genomförs inom en begränsad tid. LAB2 genomförs som ett datorprov. LAB3 är ett individuellt programmeringsprojekt.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
LAB1 - Laborationsuppgifter 1, 1,5 hp
En serie med laborationsuppgifter som lämnas in och redovisas muntligen under den första halvan av kursen.
LAB2 - Laborationsuppgifter 2, 1,5 hp
Ett datorprov som skrivs övervakat i sal, ungefär i mitten av kursen.
LAB3 - Laborationsuppgifter 3, 3,0 hp
Ett individuellt projekt som består av att skriva ett större program. Det innefattar (1) en specifikation för sitt program, (2) att utveckla programmet och muntligen redovisa det och (3) att granska någon annans program.
Resultatrapportering
Resultaten i Canvas rapporteras automatiskt till Ladok en gång per vecka. När alla uppgifter för ett moment (LAB1, LAB2, LAB3) är klara, rapporteras det till Ladok. Om ett resultat saknas i Ladok betyder det att något saknas eller inte är godkänt i Canvas.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kommunikation i kursen
Ställ framförallt frågor till assistenterna under labbpass eller, i mån av tid, i pauserna på övningar eller föreläsningar. Annars rekommenderas kursens diskussionsforum. E-post direkt till lärarna rekommenderas inte---exempelvis har kursansvarig fler än 1000 studenter samtidigt, om alla mailar honom kommer ingen att kunna få svar.
Ställ framförallt frågor till assistenterna under labbpass eller, i mån av tid, i pauserna på övningar eller föreläsningar. Annars rekommenderas kursens diskussionsforum. E-post direkt till lärarna rekommenderas inte---exempelvis har kursansvarig fler än 1000 studenter samtidigt, om alla mailar honom kommer ingen att kunna få svar.