Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Grundläggande datatekniska begrepp. Programmering i ett modernt programspråk (Python). Datastrukturer och klasser. Problemlösning genom uppdelning i delproblem. Programstrukturering. Flera mindre programmeringsuppgifter samt en större, individuell programmeringsuppgift med stor vikt på strukturering och specifikation av ingående moduler.
Generera data med Python på ett format som kan läsas och analyseras med hjälp av ett kalkylbladsprogram samt genomföra enklare sådana analyser.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
dela upp ett större problem i hanterliga delar,
dela upp ett program,
konstruera program utan kodupprepningar,
tillämpa styrstrukturer,
skapa flexibla applikationer,
välja lämpliga identifierarnamn,
konstruera interaktiva program,
använda och konstruera sammansatta datatyper (klasser),
överföra data mellan fil och program,
utforma och presentera användarvänliga utdata,
granska andras program,
överföra data till och från kalkylblad,
genomföra enklare analyser av data i kalkylbladsformat
i syfte att kunna
använda programmering för att lösa problem,
tillämpa problemlösningsmetodiken även inom andra områden än programmering,
diskutera programutveckling med experter,
bedöma kommersiella program,
självständigt och i grupp kunna lösa problem genom att konstruera program på upp till femhundra rader i ett modernt programspråk,
utnyttja kalkylblad som hjälpmedel i andra kurser.
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
Vi rekommenderar att ni tar den korta kursen DD1301 Datorintroduktion, 1.5 hp. Den ges under de tre första veckorna av höstterminen, därefter som självstudiekurs resterande perioder på året. Den är valbar för alla KTH:s studenter.
Kurslitteratur
Läromaterial tillhandahålls i kursen.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LAB3 - Laborationer, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
LAB2 genomförs som ett datorprov. LAB3 är ett individuellt programmeringsprojekt.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
KAL1 - Laborationer, 1,5 hp
En serie laborationsuppgifter som lämnas in och redovisas muntligen under de tre första veckorna.
LAB1 - Laborationsuppgifter 1, 1,5 hp
En serie med laborationsuppgifter som lämnas in och redovisas muntligen under den första halvan av kursen.
LAB2 - Laborationsuppgifter 2, 1,5 hp
Ett datorprov som skrivs övervakat i sal, ungefär i mitten av kursen.
LAB3 - Laborationsuppgifter 3, 3,0 hp
Ett individuellt projekt som består av att skriva ett större program. Det innefattar (1) en specifikation för sitt program, (2) att utveckla programmet och muntligen redovisa det och (3) att granska någon annans program.
Resultatrapportering
Resultaten i Canvas rapporteras automatiskt till Ladok en gång per vecka. När alla uppgifter för ett moment (KAL1, LAB1, LAB2, LAB3) är klara, rapporteras det till Ladok. Om ett resultat saknas i Ladok betyder det att något saknas eller inte är godkänt i Canvas.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kommunikation i kursen
Ställ framförallt frågor till assistenterna under labbpass eller, i mån av tid, i pauserna på övningar eller föreläsningar. Annars rekommenderas kursens diskussionsforum. E-post direkt till lärarna rekommenderas inte---exempelvis har kursansvarig fler än 1000 studenter samtidigt, om alla mailar honom kommer ingen att kunna få svar.
Ställ framförallt frågor till assistenterna under labbpass eller, i mån av tid, i pauserna på övningar eller föreläsningar. Annars rekommenderas kursens diskussionsforum. E-post direkt till lärarna rekommenderas inte---exempelvis har kursansvarig fler än 1000 studenter samtidigt, om alla mailar honom kommer ingen att kunna få svar.