Kursen syftar till att introducera studenter till teori och metoder för programvarukonstruktion. Kursens huvudsaklig aktiviteter är föreläsningar, gästföreläsare från industrin och ett grupprojekt med 8 studenter per grupp.
Kurs-PM HT 2021
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Teori: systematiska principer för konstruktion av korrekt och robust programvara, livscykelmodeller, dokumentationsstandarden PPS-05, projektorganisation och -planering, projektrisker, kravinsamling och kravanalys för programvara.
Presentation av projektförslag, tilldelning av projektgrupper och projektarbete, framtagande av projektplaneringsdokument (PPD) och användarkravdokument (URD). Gästföreläsningar av experter på programvaruutveckling från industrin.
Programutvecklingsprojekt: planering, kravinsamling och kravanalys för ett stort programutvecklingsprojekt i grupper om minst 10 studenter, i samarbete med ett företag eller forskare som fungerar som extern kund och som håller med projektförslag och evaluerar resultatet.
Muntlig gestaltning.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika utvecklingsmetoder för programvara
- tillämpa lämpliga metoder för design och implementation i modern programvaruutveckling
- tillämpa vedertagna principer för framtagande av den dokumentation som är nödvändig för planering, genomförande och överlämning av programvaruutvecklingsprojekt
- tillämpa generella riktlinjer och designprinciper för muntlig gestaltning
- praktisera de olika kommunikationssituationerna med olika intressenter som är relevanta i ett programvaruutvecklingsprojekt
- arbeta i stora programutvecklingsprojektgrupper där individerna har olika roller och ansvar
i syfte att vara förberedd för att delta i IT-projekt, oberoende av projektets och projektgruppens storlek.
Detaljplanering
Läraktivitet | Innehåll | Förberedelse |
---|---|---|
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagdStöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- PRO1 - Rapporter och presentationer, 10,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Rapporter och presentationer ( PRO1 )
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kursansvarig
Lärare
Lärarassistenter
Examinator
Fakta om kursomgång
Startdatum
2021-11-01
Kursomgång
- pvk21 HT 2021-50404
Undervisningsspråk
Svenska