Vårt klimat förändras, men hur kan vi förändra våra beteenden? Om vi vill minska människans negativa påverkan på miljön är det viktigt att förstå hur vi kan ändra beteenden och vanor. I den här kursen får du lära dig miljöpsykologiska strategier för att främja och underhålla hållbara beteendeförändringar. Du kommer att lära dig tekniker för att omvandla attityder till handlingar. Du kommer också att lära dig om strategier för att utbilda och uppmuntra personer runt omkring oss att skapa hållbara beteenden.
Kurs-PM HT 2023
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Kursen tar upp miljöpsykologiska begrepp och teorier med fokus på strategier som kan implementeras för att skapa mer hållbara beteenden.
- Föreläsningar och övningar om konsumtionsbeteende, energianvändarbeteende, attityder, beslutsfattande och miljöpsykologiska begrepp.
- Case-uppgift med målet att designa en intervention för att förbättra målgruppens beteende med avseende till miljöpåverkan.
Lärandemål
1.Förstå och förklara psykologiska mekanismer som påverkar konsumtions-, energianvändarbeteende och andra miljöpåverkande beteenden.
2. Analysera hur attityder, kognition och social kontext påverkar beslutsfattande och beteenden kopplade till hållbar utveckling.
3. Redogöra och diskutera hållbar utveckling utifrån miljöpsykologiska teorier och forskningsresultat.
4. Skapa strategier för att kunna förändra attityder, beslutsfattande och beteenden som är kopplade till miljöpåverkan.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagdStöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- INLA - Inlämningsuppgift A, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
- INLB - Inlämningsuppgift B, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd