Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen syftar till att förbereda inför fortsatta studier och att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera studiestrategier samt förmåga att kommunicera som kan förbättra det egna lärandet inom matematik.
Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om psykologi, kognition och motivation, relaterat till lärande i matematik.
Designa studiestrategier som är anpassade till beteenden och undervisningsformer i matematik.
Applicera studiestrategier och moderna digitala verktyg såsom exempelvis AI för att förbättra lärandet i matematik på olika nivåer.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Identifiera och förklara centrala begrepp i lärandeprocessen.
Beskriva och tillämpa centrala begrepp, teorier och metoder om lärande i relation till den egna studiekontexten inom matematik.
Utforma och tillämpa studiestrategier som kan förbättra det egna lärandet i matematik, samt förbättra förmågan att kommunicera inom matematik.
Läraktiviteter
Kursen går helt på distans, utan fysiska eller digitala träffar. Kursen består av tre moduler, samt en avslutande uppgift:
Modul 1: Hur du tänker och lär matematik
Modul 2: Hur studerar du matematik idag?
Modul 3: Strategier för lärande inom matematik (öppnas senare)
Avslutande uppgift: Min studieplan
Vardera modul innehåller kursmaterial och examinerande uppgifter i form av quiz och reflekterande uppgifter. Modulerna kommer låsas upp allteftersom under sommaren.
Du kommer också behöva skapa ett konto till den öppna MOOC-kursen Förberedande kurs i matematik, för att få tillgång till materialet där. Du uppmuntras att applicera det lär dig i denna kurs på Förberedande kurs i matematik, för att träna på rent matematiska uppgifter. För att skapa konto till Förberedande kurs i matematik, vänligen följ hänvisningarna på https://www.kth.se/mattefysik. Om du behöver hjälp med kontoskapandet, kontakta kursmentor@kth.se.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Litteraturen i kursen består av material i Canvas i form av artiklar och övningsuppgifter. Material är baserat på Craig Bartons bok "How I Wish I'd Taught Maths", material från kursen Lär dig lära online, samt den öppna MOOC-kursen Förberedande kurs i matematik. Kursen är delvis skapad med stöd av AI.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LEXA - Löpande examination, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
LEXB - Löpande examination, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och uppgifter. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Kursen har endast betygen godkänt/icke-godkänt (pass/fail).
Examinationen består av quiz efter varje modul, samt reflekterande uppgifter.
Du kommer ha 5 försök på dig på varje quiz, och du behöver ha alla rätt för att få godkänt på quizet. Quizen är automatiskt rättande. De reflekterande uppgifterna rättas av lärare.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.