Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LS141V Professionellt skrivande för ingenjörer 3.0 hp

Kurs-PM VT 2022-20011

Version 1 – 2022-02-10 13:25:54

Kursomgång

VT 2022-1 (Startdatum 2022-01-18, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM VT 2022

Presentation av kursen

Den här kursen vänder sig främst till dig som arbetar som ingenjör eller liknande och som vill vidareutveckla din förmåga att skriva professionella texter på svenska. Kursen fokuserar på praktiska uppgifter där du utgår ifrån och arbetar med texter från ditt eget yrkesområde. 

Letar du efter en liknande kurs fast på engelska? Se gärna LS140V.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen utvecklar ingenjörens färdigheter i professionellt skrivande och framställning av effektiva texter med hög läsbarhet. Den har därför fokus på textfunktion och texttyper i arbetsrelaterade texter där innehållet måste anpassas till olika målgrupper. Kursen tar upp teman såsom exempelvis textstruktur, tonalitet, textbindning och läsbarhet. Studenterna ges tillfälle att använda egna yrkesrelaterade texter för vissa uppgifter.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

-         identifiera de vanligaste textfunktionerna i ingenjörsmässiga texter och visa förståelse för det som gör en text tydlig och läsbar

-         skriva tydliga och professionella ingenjörsmässiga texter för olika ändamål, anpassade efter målgrupp och kommunikativt syfte, vilket även inkluderar anpassning av varje texts innehåll, struktur och språkdräkt

-         arbeta med skrivandet som en process; ge och ta konstruktiv kritik och omsätta denna i bearbetning och förbättring av egna och andras texter.

Läraktiviteter

  • Diskussioner av studenternas egna erfarenheter av professionellt skrivande.
  • Diskussioner av autentiska exempel på olika texttyper från arbetslivet, med fokus på exempelvis mottagaranpassning och stilnivå.
  • Deltagarna får också möjlighet att bekanta sig med användbar referenslitteratur och webbresurser för att bli säkrare på att skriva tydliga och målgruppsanpassade texter, främst i arbetslivet, men också i akademiska sammanhang.
  • Ett antal skriftliga inlämningsuppgifter, inklusive kamratgranskning, omarbetning, och respons från läraren.

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

Med tanke på att kursen vänder sig främst till yrkesverksamma ingenjörer, ska deltagarna förbereda sig genom att ta fram 2-3 arbetsrelaterade texter för diskussion i studentgruppen. Det kan vara texter de nyligen skrivit, eller för tillfället håller på att skriva, alternativt texter de har kommit i kontakt med i arbetslivet.

Kurslitteratur

Kurslitteratur meddelas före kursstart.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Löpande examination ( LEXA )

Den löpande examinationen består av, förutom närvarokravet på 75 %, tre obligatoriska, skriftliga inlämningsuppgifter.

Övriga krav för slutbetyg

75% närvaro.

Möjlighet till komplettering

En student som inte har blivit godkänd på en inlämningsuppgift får möjlighet att göra om den uppgiften.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-01-18

Kursomgång

  • VT 2022-20011

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter