Kursen är för dig som vill ha baskunskaper i spanska språket och samhället i Spanien och Latinamerika. Kursen ger hörförståelse, muntlig och skriftlig färdighetsträning.
Kurs-PM HT 2021
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Genomgång av grunderna i spansk grammatik samt uttal och intonation. Träning av hörförståelse och muntlig kommunikation. Läsförståelseövningar av enkla texter med varierande innehåll. Skrivövningar. Realiainslag om spansktalande länders kultur, samhällen och tekniska utveckling.
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger på nivå A1 med vissa inslag på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
• använda språket muntligt och skriftligt i enkla vardagliga situationer (A1)
• förstå och redogöra på svenska för information från olika elementära texter (A1)
• identifiera fakta ur enkla autentiska texter (A2)
• identifiera huvudinnehållet i en kortare muntlig presentation om kända ämnen (A1/A2)
Läraktiviteter
Kunskapskontroll och Examination
Examinationen består av två delar:
· KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, betygsskala: P/ F
· LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, betygsskala: P/ F
Kurskrav
75% närvaro; godkända inlämningsuppgifter såsom muntliga och skriftliga examinationsmoment.
Lärplattformen Canvas
Kursen använder KTH:s lärplattform Canvas för information om kursen, inlämningar, kontinuerlig examination och meddelanden.
Zoom och schema: Onsdagar 17:00-20:00.
Undervisningen bedrivs på distans via e-mötestjänsten Zoom enligt schemalagda tider. Länkar till de ”mötesrum” som används i Zoom kommer att finnas på kursens sida på Canvas. Obligatoriskt användande av kamera under lektionerna.
Stöd i studierna
Studenthälsan erbjuder dig stöd under studietiderna. Tillsammans med någon av dem kan du diskutera dina behov av stödåtgärder och få information om vad KTH kan erbjuda. Det kan vara
enskild handledning eller extra handledning t.ex. en studiementor eller speciella studiehjälpmedel.
Avbrott
Får du förhinder att delta i kursen glöm inte att meddela detta till oss
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
Inga särskilda förberedelser behövs före kursstart.
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
- LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kontrolluppgift ( KONA )
Löpande examination ( LEXA )
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända.
75 % närvarokrav.
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd