Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LS1464 Retorik - konsten att övertyga 7,5 hp

Kurs-PM VT 2023-60212

Version 1 – 2023-03-17 16:26:43

Kursomgång

VT 2023-1 (Startdatum 2023-01-17, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM VT 2023

Presentation av kursen

Kursen är avsedd för studerande med svenska på eller nära modersmålsnivå och ger deltagarna ökade kunskaper och färdigheter i retorik och retorisk framställning. I kursen tränar studenterna olika tal- och texttyper samt övar sin förmåga att granska sina egna och andras tal och texter samt ge respons på andras.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen tar upp:

* några för retoriken viktiga teoretiska infallsvinklar såsom retorisk situation, tillitsgrunder, argumentationsstrategier och -topiker

* praktiska verktyg för att förbereda, strukturera, formulera, memorera och framföra olika slags tal och presentationer

* retoriska strategier för verbal och icke-verbal kommunikation, argumentation och för att hantera nervositet.

Muntliga arbetsuppgifter omfattar olika typer av tal och presentationer, såväl enskilt som i grupp, samt en debatt. Skriftliga arbetsuppgifter omfattar skriftlig reflektion kring egna framföranden samt analys av ett retoriskt objekt (t.ex. ett tal, en föreläsning eller en bild).

Lärandemål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:

• tala inför publik på ett välformulerat, strukturerat och övertygande sätt samt ha förmågan att anpassa, framföra och variera sitt budskap efter aktuell retorisk situation

• ha kännedom om de vanligaste klassiska retoriska greppen och förmågan använda dessa för att tolka, analysera, jämföra och kritiskt granska olika retoriska objekt

• reflektera över den egna och andras användning av olika påverkansmedel och de konsekvenser detta får för individen, samhället och demokratin

• förstå värdet och betydelsen av perspektivbyten i kommunikation med avseende på situation och publikens förståelse, vilket även inkluderar förmågan att kommunicera egna expertområden till lekmän

• arbeta med talandet och skrivandet som en process, vilket även innefattar att kunna ge och ta konstruktiv kritik och omsätta denna i bearbetningen av egna tal och texter. 

Pedagogiskt upplägg

Kursen sammanför retorikens teori, praktik och analys. Eftersom dessa delar är tätt sammanlänkade kommer de att integreras löpande och vara närvarande i samtliga moment. Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, workshops, seminarier och muntliga presentationer. Ibland varvas olika undervisningsformer vid samma tillfälle.

Aktivt deltagande

Oavsett undervisningsform förväntas du delta aktivt. Det innebär exempelvis att du tar del av material som publiceras i Canvas och gör det förberedande arbete som krävs, att du kommer väl förberedd (d.v.s. ha övat) inför dina muntliga framföranden och att du aktivt deltar i diskussioner och övningar samt i att ge återkoppling på dina studiekamraters framföranden. Din egen utveckling som talare är dessutom avhängig ditt eget engagemang, ju mer du övar desto bättre blir du.

Föreläsningar

Under kursen ges ett antal föreläsningar. Dessa är inte tänkta att vara envägskommunikation. Det kan förekomma såväl diskussioner, frågestunder och andra aktiviteter. Ibland förväntas du också lämna in det du och dina kurskamrater gjort under föreläsningen. Du förväntas ta del av material som publiceras i förväg (t.ex. läsa något eller titta på förinspelat material) därför att gå på samt delta aktivt under föreläsningarna. Se till att alltid ha möjlighet att ta anteckningar eftersom det ofta förekommer genomgångar av t.ex. kommande arbetsuppgifter i samband med föreläsningarna.

Workshops & seminarier

Undervisningen sker vid några tillfällen via seminarier och workshops. Vid dessa tillfällen förväntas du delta aktivt i diskussioner och andra aktiviteter. I vissa fall kan du behöva förbereda dig genom att t.ex. läsa viss litteratur eller andra texter och arbeta med vissa diskussionsfrågor, vilka i förekommande fall anslås i Canvas.

Grupparbete

Du kommer att tillhöra två centrala gruppkonstellationer under kursen. Den första är din talgrupp (1 eller 2, vid många deltagare delas även dessa grupper i A och B). I den framför du dina tal. Vid vissa tillfällen kommer grupperna att slås ihop, se detaljschemat ovan. Den andra grupptillhörigheten är din arbetsgrupp. I den samlas ni för att lösa uppgifterna till veckans retoriska fråga under hela kursen. Du kommer även att arbeta i andra gruppkonstellationer under kursen för att genomföra specifika arbetsuppgifter.

Muntliga presentationer

Vid dessa tillfällen framträder du inför de andra i gruppen. Du får respons på ditt anförande och deltar även i att ge respons på andra. De muntliga framförandena är avsedda att följa en progression genom kursen där publikens storlek, talets längd och svårighetsgrad successivt stegras. Progressionen är viktig för din utveckling som talare, det är därför viktigt att du genomför dina presentationer i den planerade ordningen. Du framför dina presentationer i din talgrupp och ger även respons på andra, se vidare under 2, Detaljschema.

Varje talgrupp får framföra ett av de två första talen i sal på Campus. Salen är stor men det är ändå viktigt att alla restriktioner och rekommendationer följs. Det är viktigt att hålla avstånd och att stanna hemma om man känner sig sjuk. Om du inte vill eller kan närvara vid campusförlagd undervisning, kontakta kursansvarig.

Respons (feedback)

Ett viktigt led i att utvecklas som talare är att kunna ta och använda respons från andra, men också att konstruktivt kunna göra omdömen om och ge förbättringsförslag till andra talare. Vid varje anförande kommer du därför att få respons att använda när du förbereder nästa talare. Du förväntas också att själv vara delaktig i att ge respons till dina kurskamrater. Din arbetsgrupp och i synnerhet din talgrupp är viktiga för detta arbete eftersom du och dina gruppkamrater kommer följa varandra under kursen och tillsammans hjälpa varandra att bli bättre. Fokus ligger därför på gruppens respons, inte lärarens. Du ska också ta till dig av den respons som dina medstudenter får, det går alltid att lära sig av det andra gör. Du kommer dokumentera din egen utveckling genom att göra personliga självreflektioner efter varje framförande. Dessa ska inte lämnas in (se vidare under Loggbok).

Inspelning

Ett viktigt led i att använda den respons du får är att kunna gå tillbaka och titta på dina framföranden. Det rekommenderas därför att dina individuella framföranden spelas in med ljud och bild. Detta sker i huvudsak genom att en kurskamrat filmar dig med din egen mobiltelefon (i undantagsfall kan inspelning också ske på annat sätt, beroende på lärosalens utrustning). Du behåller alltid den enda kopian till inspelningen. En arbetsuppgift (se nedan) kräver att du spelar in dig själv och laddar upp inspelningen för andra att ge feedback på. Detta görs t.ex. i Zoom och Record-funktionen, filen sparas sedan som mp4.  Det är inte tillåtet att sprida eller dela ett inspelat material från någon annans framförande.

Kamratgranskning

För att komma vidare med sitt skrivande är det värdefullt att få sin text läst och kommenterad av någon annan. Under kursen ges tillfälle för kamratgranskning (vid Veckans retoriska fråga) där du läser andras texter och deltar aktivt i att ge respons och hjälpa varandra framåt i skrivandet.

 

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Som kursbok används: Lindqvist, Janne (2016), Klassisk retorik för vår tid, andra upplagan, Lund: Studentlitteratur

Kurslitteratur (artiklar, e-resurser mm) som tillhandahålls via Canvas:

  • Ström Søeberg, Peter, ”Den retoriska situationen” 
  • Gelang, Marie, ”Actio i teori och praktik. Om retorikens ickeverbala kommunikation”, 
  • Hellspong, Lennart (2013), ”Hållbarhet och relevans” 
  • Kjeldsen, Jens (2008), Logik, entymem och argumentation 

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Betygskriterier för kursens muntliga moment

För att bli godkänd (P) på kursens muntliga moment krävs, för varje framförande, att:

  • Angivna instruktioner och tidsramar följs,
  • Innehållet är anpassat efter den aktuella retoriska situationen,
  • Innehållet i sin helhet är väl disponerat, välformulerat och varierat med hänsyn till topiker och pistis
  • Förekommande argument är tydligt strukturerade, välformulerade och varierade, vilket även innebär att nödvändiga fakta och exempel har inhämtats för att formulera välgrundade och relevanta argument
  • Den språkliga utformningen är vald i förhållande till innehållet och den retoriska situationen, vilket inkluderar medveten och strategisk användning av stilmedel och stilfigurer
  • Framförandet i sin helhet visar god samstämmighet mellan verbala och ickeverbala uttryck, valda med retorisk medvetenhet, och som samspelar på ett varierat sätt (dvs. det ickeverbala förhöjer och förtydligar innehållet i talet).
  • Eventuella manus hanteras på ett sätt som inte stör framförandet i allt för hög grad
  • Studenten bidrar med konstruktiv respons till övriga studenters presentationer
  • Studenten förmår använda tidigare respons i utvecklingen av nya anföranden.

För uppgifterna Debatt och Framtidens utmaningar gäller även att:

  • Gruppens framförande är sammanhållet och att samtliga medlemmar samspelar i sin presentation, vilket inkluderar att fördela tiden jämnt mellan gruppens medlemmar
  • Gruppens medlemmar har förmåga att anpassa innehåll och framförande i takt med att den retoriska situationen förändras.

Betygskriterier för kursens skriftliga inlämningsuppgifter

För att bli godkänd (Pass) på kursens skriftliga moment krävs, för varje text, att:

  • Angivna instruktioner följs
  • Texten är välanpassad till den aktuella retoriska situationen
  • Innehållet är väl valt i förhållande till arbetsuppgiftens instruktioner och omfattning
  • Texten är väldisponerad och logisk i sin framställning
  • Språket är även välanpassat till den aktuella textformen och innehållet
  • Språkhanteringen är klar och tydlig för mottagaren, vilket innefattar godkänt skriftspråk, fullgod meningsbyggnad, styckesindelning och

För analysen gäller även att:

  • Studenten visar grundläggande kunskaper om retorikens teori och retoriska begrepp samt förmår använda dessa analytiskt
  • Analysen är väl genomförd och håller en god vetenskaplig kvalité, vilket inkluderar ett sakligt, objektivt och kritiskt förhållningssätt. Egna slutsatser ska underbyggas av god argumentation förankrad i teorin.
  • Centrala delar av kurslitteraturen lyfts fram genom tillräcklig referenshantering

För loggboken gäller även:

  • Studenten förmår beskriva sin retoriska utveckling och föra ett konstruktivt och nyanserat resonemang kring denna och, där så är lämpligt, koppla detta till aktuell

Möjlighet till komplettering

Närvarokravet

Kursen har ett närvarokrav på 75%, det innebär att närvaro vid minst 9 av de 12 schemalagda kurstillfällena (vid de tillfällen gruppen är delad gäller ett tillfälle/grupp) krävs för godkänt. Allra sist i schemat finns även ett 13:e kurstillfälle, detta är s.k. reservtid och används endast som kompletteringstillfälle för missade tal under kursens ordinarie tillfällen.

Du som varit frånvarande vid 4 – 5 schemalagda tillfällen kan komplettera detta skriftligt (om det inte är ett muntligt moment, se ovan) för att komma upp i godkänt betyg. Om du varit frånvarande vid 6 eller flera tillfällen ges inget godkänt resultat på kursen, du kommer istället att hänvisas till nästa kursomgång.

Komplettering av uppgifter

Kursens muntliga uppgifter (totalt 6) är obligatoriska. I förekommande fall ges ett uppsamlingstillfälle där du som varit frånvarande vid ett obligatoriskt framförande eller som av någon anledning behöver hålla talet igen för att få godkänt får möjlighet att komplettera.  

Du som fått F (Fail) eller Fx på en (1) skriftlig uppgift har möjlighet att komplettera detta fram till ett par veckor efter att kursen slutat. En ny inlämning i Canvas öppnas för detta ändamål. Vid F på 2 eller fler skriftliga uppgifter ges inget godkänt resultat på kursen, du kommer istället att hänvisas till nästa kursomgång.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2023-01-17

Kursomgång

  • VT 2023-60212

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter