Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LS1483 Japanska A1.2 för ingenjörer 7,5 hp

Kurs-PM VT 2022-60965

Version 1 – 2021-12-01 15:08:56

Kursomgång

VT 2022-1 (Startdatum 2022-01-20, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM VT 2022

Presentation av kursen

decorationsbild 

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Övningar i att uppfatta japanska och föra egna samtal i enkla vardagliga situationer. Uttalsövningar. Grammatik- och ordförrådsövningar. Aktiv inlärning av ca. 100 kanji-tecken. Inlärning av katakana. Översättningsövning av enkla vardagliga texter från japanska till svenska och omvänt. Skrivövningar, bl.a. brev och enkla dagboksanteckningar. Realiainslag om Japan, japansk kultur, samhälle och teknisk utveckling.

Lärandemål

Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå A1.2 med vissa inslag på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.

Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:

• använda språket muntligt och skriftligt i enkla vardagliga situationer

• förstå och redogöra (på svenska) för information från olika elementära texter

• hålla ett kortare, individuellt utarbetat framförande på målspråket

• använda kanji-lexikon på engelska för att kunna söka okända kinesiska tecken

• översätta enkla meningar från japanska till svenska och omvänt.

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

Ni som har läst LS1480/LS1481 rekommenderas att repetera glosorna och grammatiken som vi gick genom. 

Kurslitteratur

Kursmaterialet kommer att vara tillgängligt på Canvas f.o.m. vecka 2, 2022.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
  • LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kontrolluppgift ( KONA )

Löpande examination ( LEXA )

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända

75 % närvarokrav

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-01-20

Kursomgång

  • VT 2022-60965

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator