decorationsbild
Kurs-PM VT 2022
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Övningar i att uppfatta japanska och föra egna samtal i enkla vardagliga situationer. Uttalsövningar. Grammatik- och ordförrådsövningar. Aktiv inlärning av ca. 100 kanji-tecken. Inlärning av katakana. Översättningsövning av enkla vardagliga texter från japanska till svenska och omvänt. Skrivövningar, bl.a. brev och enkla dagboksanteckningar. Realiainslag om Japan, japansk kultur, samhälle och teknisk utveckling.
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå A1.2 med vissa inslag på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
• använda språket muntligt och skriftligt i enkla vardagliga situationer
• förstå och redogöra (på svenska) för information från olika elementära texter
• hålla ett kortare, individuellt utarbetat framförande på målspråket
• använda kanji-lexikon på engelska för att kunna söka okända kinesiska tecken
• översätta enkla meningar från japanska till svenska och omvänt.
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
Ni som har läst LS1480/LS1481 rekommenderas att repetera glosorna och grammatiken som vi gick genom.
Kurslitteratur
Kursmaterialet kommer att vara tillgängligt på Canvas f.o.m. vecka 2, 2022.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
- LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kontrolluppgift ( KONA )
Löpande examination ( LEXA )
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd