Hoppa till huvudinnehållet

LS1491 Kinesiska A1.1 och kinakunskap för ingenjörer 7,5 hp

Kurs-PM HT 2021-50977...

Version 1 – 2021-12-03 15:56:54

Kursomgång

HT 2021-1 (Startdatum 2021-08-30, Svenska)
HT 2021-2 (Startdatum 2021-08-30, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2021

Presentation av kursen

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Realia

Kursens realiadel är en introduktion till Kina och kinesisk kultur som spänner från geografi, historia, religion och filosofi till dagens samhällssystem, demografi, och andra centrala teman och företeelser. Syftet är att ge kunskaper om hur Kina och den kinesiska kulturen utvecklats för att möjliggöra en djupare förståelse av dagspolitiska händelser, förändringsprocesser och teknisk utveckling, samt öka förmågan till framgångsrik kommunikation över kulturgränser.

Språk

Efter genomgång av uttal, transkriptionssystemet pinyin, grammatik och de kinesiska skrivtecknens historia, principer och skrivkonst, lärs vanliga satsmönster och ord in. Skrivövningar görs främst för hand, men också med dator/mobil. Den praktiska språkträningen inriktas på vardaglig talad rikskinesiska (mandarin/putonghua). Kursen omfattar ca 130 skrivtecken.

Lärandemål

Lärandemålen för kursens språkdel ligger huvudsakligen på nivå A1.1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:

Realia

• redogöra för relevanta perspektiv på Kinas kultur och samhälle som begrepp och som studieobjekt

• redovisa grundläggande faktakunskaper om skeenden och förhållanden i Kinas historia och samtid

• redovisa fördjupande kunskaper inom ett specialiserat område i Kinas historia eller samtid

• hitta och redovisa trovärdig och substantiell fakta om relevanta kinesiska företeelser

• redovisa en förståelse av hur kulturella mönster påverkar kommunikation

Språk

• identifiera toner och stavelser i långsamt och mycket tydligt talad rikskinesiska

• förstå och använda vissa enklare satsmönster i tal och skrift

• identifiera verkliga och lexikala radikaler i förenklade eller traditionella skrivtecken

• skriva kinesiska tecken för hand och med dator/mobiltelefon

• läsa upp kända texter skrivna med pinyin eller tecken

• föra begränsade enkla samtal

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Björn Kjellgren (2001) kinesiska @ kth - första boken, Stockholm: Kungliga tekniska högskola.  

Björn Kjellgren (2000) Kinakunskap, Lund: Studentlitteratur.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
  • LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kontrolluppgift ( KONA )

Löpande examination ( LEXA )

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända

75 % närvarokrav

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Lärare

Examinator

Fakta om kursomgång

Startdatum

2021-08-30

Kursomgång

  • HT 2021-50977
  • HT 2021-50505

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator