Kurs-PM HT 2021
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Realia
Kursens realiadel är en introduktion till Kina och kinesisk kultur som spänner från geografi, historia, religion och filosofi till dagens samhällssystem, demografi, och andra centrala teman och företeelser. Syftet är att ge kunskaper om hur Kina och den kinesiska kulturen utvecklats för att möjliggöra en djupare förståelse av dagspolitiska händelser, förändringsprocesser och teknisk utveckling, samt öka förmågan till framgångsrik kommunikation över kulturgränser.
Språk
Efter genomgång av uttal, transkriptionssystemet pinyin, grammatik och de kinesiska skrivtecknens historia, principer och skrivkonst, lärs vanliga satsmönster och ord in. Skrivövningar görs främst för hand, men också med dator/mobil. Den praktiska språkträningen inriktas på vardaglig talad rikskinesiska (mandarin/putonghua). Kursen omfattar ca 130 skrivtecken.
Lärandemål
Lärandemålen för kursens språkdel ligger huvudsakligen på nivå A1.1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
Realia
• redogöra för relevanta perspektiv på Kinas kultur och samhälle som begrepp och som studieobjekt
• redovisa grundläggande faktakunskaper om skeenden och förhållanden i Kinas historia och samtid
• redovisa fördjupande kunskaper inom ett specialiserat område i Kinas historia eller samtid
• hitta och redovisa trovärdig och substantiell fakta om relevanta kinesiska företeelser
• redovisa en förståelse av hur kulturella mönster påverkar kommunikation
Språk
• identifiera toner och stavelser i långsamt och mycket tydligt talad rikskinesiska
• förstå och använda vissa enklare satsmönster i tal och skrift
• identifiera verkliga och lexikala radikaler i förenklade eller traditionella skrivtecken
• skriva kinesiska tecken för hand och med dator/mobiltelefon
• läsa upp kända texter skrivna med pinyin eller tecken
• föra begränsade enkla samtal
Detaljplanering
Läraktivitet | Innehåll | Förberedelse |
---|---|---|
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Björn Kjellgren (2001) kinesiska @ kth - första boken, Stockholm: Kungliga tekniska högskola.
Björn Kjellgren (2000) Kinakunskap, Lund: Studentlitteratur.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
- LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kontrolluppgift ( KONA )
Löpande examination ( LEXA )
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Fakta om kursomgång
Startdatum
2021-08-30
Kursomgång
- HT 2021-50977
- HT 2021-50505
Undervisningsspråk
Svenska