Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LS1491 Kinesiska A1.1 och kinakunskap för ingenjörer 7,5 hp

Kurs-PM VT 2023-60208

Version 2 – 2023-01-19 09:18:18

Kursomgång

VT 2023-1 (Startdatum 2023-01-17, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM VT 2023

Presentation av kursen

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Realia

Kursens realiadel är en introduktion till Kina och kinesisk kultur som spänner från geografi, historia, religion och filosofi till dagens samhällssystem, demografi, och andra centrala teman och företeelser. Syftet är att ge kunskaper om hur Kina och den kinesiska kulturen utvecklats för att möjliggöra en djupare förståelse av dagspolitiska händelser, förändringsprocesser och teknisk utveckling, samt öka förmågan till framgångsrik kommunikation över kulturgränser.

Språk

Efter genomgång av uttal, transkriptionssystemet pinyin, grammatik och de kinesiska skrivtecknens historia, principer och skrivkonst, lärs vanliga satsmönster och ord in. Skrivövningar görs främst för hand, men också med dator/mobil. Den praktiska språkträningen inriktas på vardaglig talad rikskinesiska (mandarin/putonghua). Kursen omfattar ca 130 skrivtecken.

Lärandemål

Lärandemålen för kursens språkdel ligger huvudsakligen på nivå A1.1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:

Realia

• redogöra för relevanta perspektiv på Kinas kultur och samhälle som begrepp och som studieobjekt

• redovisa grundläggande faktakunskaper om skeenden och förhållanden i Kinas historia och samtid

• redovisa fördjupande kunskaper inom ett specialiserat område i Kinas historia eller samtid

• hitta och redovisa trovärdig och substantiell fakta om relevanta kinesiska företeelser

• redovisa en förståelse av hur kulturella mönster påverkar kommunikation

Språk

• identifiera toner och stavelser i långsamt och mycket tydligt talad rikskinesiska

• förstå och använda vissa enklare satsmönster i tal och skrift

• identifiera verkliga och lexikala radikaler i förenklade eller traditionella skrivtecken

• skriva kinesiska tecken för hand och med dator/mobiltelefon

• läsa upp kända texter skrivna med pinyin eller tecken

• föra begränsade enkla samtal

Läraktiviteter

Kursupplägget bygger på pedagogisk forskning och lektionerna blandar kortare realiaföreläsningar och -diskussioner med aktiva språkövningar vilket förutsätter att du tar till dig avsnitten i kursböckerna i förväg inför varje lektionstillfälle. Stor vikt läggs på självstudier, enskilt och i grupp. Kursen examineras genom ett antal obligatoriska uppgifter och test. Du får formativ feedback på dessa men måste klara samtliga inom föreskriven tid med en godkänd nivå för att få slutbetyg.

Detaljplanering

Läraktivitet Allmänt och Språk Realia
Lektion 1

Introduktion.

Kursens upplägg. 

B21

 

Kinakunskap: förord + kinesiska, sid 121-134

Fundera på ämnet /syftet med hemtentan

Lektion 2

kinesiska@kth: Kap A

Digital träff

Ämnet för hemtentan/syftet med hemtentan ska vara inlämnat i Canvas.

Kinakunskap: tecken, sid 137-157

Lektion 3

kinesiska@kth: Kap B

Uttalsövningar 2.

Övningar kap A

Digital träff

Kinakunskap: Geografi och gränstvister, 11-28

Lektion 4

kinesiska@kth: Kap C

Övningar kap B

Tecken kap 1

Digital träff

Upplägget för hemtentan ska lämnas in i Canvas.

Kinakunskap: Statssystem, 88-93

Lektion 5

kinesiska@kth: Kap 1

Övningar kap C

Tecken kap 2

Digital träff

Kinakunskap: filosofi, 167-178

Lektion 6

kinesiska@kth: Kap 2

Övningar på tecken och orden.Högläsa, översätta och diskutera texten. 

Muntliga övningar.

Övningar kap 1

Tecken kap 3

Digital träff

En preliminär version av uppsatsen ska lämnas in i Canvas

Kinakunskap: Religion, 179-192

 

Lektion 7

kinesiska@kth: Kap 3

Övningar kap 2

Tecken kap 4

Skriftligt test

B21

Inlämningen i Canvas av skriftlig feedback på klasskamraters manus.

Kinakunskap: Äldre historia, 29-73

Skriftligt test

Lektion 8

kinesiska@kth: Kap 4

Övningar kap 3

Tecken kap 5

Digital träff

Kinakunskap: Nutidshistoria, 73-87

Lektion 9

kinesiska@kth: Kap 5

Övningar kap 4

Tecken kap 6

Digital träff

Inlämning av nästa version av hemtentan för feedback från lärare.

Kinakunskap: Ekonomi och samhällsfrågor, 94-108

Lektion 10

kinesiska@kth: Kap 6

Övningar kap 5

Tecken kap 6

Digital träff

Kinakunskap: Utbildning, 109-112

Lektion 11

kinesiska@kth: Kap 7

Övningar kap 6

Tecken kap 8

Digital träff

Kinakunskap: Minoritetsfolk och -språk, 113-120/Internet

Lektion 12

kinesiska@kth: Kap 8

Övningar kap 7

Digital träff

Inlämning av den slutliga versionen av hemtentan.

Läs Kinakunskap: Mat- och dryck, 193-204

Lektion 13

Repetition och sluttest

Övningar kap 8

B21

Repetition och sluttest


Schema HT-2021-649
Schema HT-2021-1131

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Björn Kjellgren (2001) kinesiska @ kth - första boken, Stockholm: Kungliga Tekniska högskola

Björn Kjellgren (2000) Kinakunskap, Lund: Studentlitteratur

Böckerna finns tillgängliga i Canvas

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
  • LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kontrolluppgift ( KONA )

Löpande examination ( LEXA )

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända

75 % närvarokrav

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Hemtenta, instruktioner och betygskriterier

Syfte och mål

Tanken är att du genom arbetet med din hemtenta ska få tillfälle att fördjupa dig i någon aspekt av Kina historia, geografi, kultur, politik, teknik, filosofi, religion, etc. Med texten ska du visa att du skaffat dig den fördjupade kunskapen och att du kan sätta in den i ett sammanhang genom att knyta den till andra delar av dina realiakunskaper. Det är också en övning i att hitta och redovisa trovärdig och substantiell fakta om relevanta kinesiska företeelse på ett akademiskt gångbart sätt.

Tänker dig hemtentan som en vanlig, men lite längre, essäfråga, med den skillnaden att det den här gången är du själv som får formulera frågan och välja litteraturen, vilket förstås gör dig mer än vanligt ansvariga för hur resultatet kommer att se ut.

Tidsram

Hemtentans ämne ska vara bestämt och godkänt av läraren senast lektion 2, ett utkast i stolpform ska lämnas in senast lektion 4, en preliminär version ska lämnas in lektion 6 för gruppvis feedback, som ska lämnas in lektion 7. Nästa version lämnas lektion 10 för feedback från läraren. Slutversionen ska lämnas in senast lektion 12. Inlämningar kommer att ske via KTH:s plattformsverktyg Canvas.

  1. Lektion 2: ämnet för hemtentan/syftet med hemtentan ska vara inlämnat i Canvas. och godkänt. För att inom ramen av hemtentan kunna nå den fördjupning som arbete syftar på måste hemtentans ämne vara mycket väl avgränsat. Det bästa sättet att få till ett bra ämne/hemtentan är att formulera en mycket specifik fråga som ska gå att besvara inom ramen för
  2. Lektion 4: upplägget för hemtentan ska lämnas in i Canvas: Jag vill se ett utkast till inledning och en preliminär lista med källor (se exempel på sista sidan av det här dokumentet!). Inledning med problemformulering, sammanfattning och källor är obligatoriska delar. Ni ska däremot i stolpmanuset inte skriva vad det ska stå i de olika delarna av huvudtexten, där vill jag bara ha
  3. Lektion 6: en preliminär version ska lämnas in i Canvas; jag skickar sedan runt texterna i gruppen. Att ge feedback är både ett sätt att hjälpa de andra och ett sätt att lära sig mer om uppsatsskrivande. Ett formulär att använda som vägledning för att bedöma manusen kommer att finnas tillgängligt. Det används när ni skriver er feedback man bör också användas innan dess som hjälp för självbedömning. Jag kommer att ge min feedback på texterna i huvudsak på dessa manus, där ni mest har nytta av den, och inte på den slutliga texten som jag betygsätter.
  4. Lektion 7: inlämning i Canvas av skriftlig feedback (formulären + de kommenterade dokumenten) på de manus (vanligen två) man fått veckan
  5. Lektion 9: inlämning av nästa version av hemtentan för feedback från lärare.
  6. Lektion 12: inlämning av den slutliga versionen av hemskrivningen

Omfång och formatering

Uppsatsen ska vara på 2 000 ord, plus minus 10 %, källförteckning oräknad (omkring fem sidor + källor, använd typsnittet Times New Roman, storlek 12, och 1 ½ radavstånd).

Ämne

Du får själv komma upp med en frågeställning som anknyter till, och/eller tar hjälp av, boken Kinakunskap. Tycker du det finns ett Kinarelaterat ämne som saknas i den är det också en giltig anknytning. Ämnet ska dock alltid vara godkänt av mig innan du sätter igång. För att möjliggöra den tänkta fördjupningen är det som sagt viktig att ni väljer ett tillräckligt avgränsat ämne. Alltså: Formulera ämnet som en mycket väl avgränsad – men intressant – fråga som ska gå att besvara inom ramen för hemtentan.

Källor

Uppsatsen måste bygga på minst tre, på vanligt akademiskt sätt redovisade, källor. Var källkritiskt, speciellt om du använder källor med låg trovärdighet (undvik direkta referenser till sajter som Wikipedia och hemsidor med uppenbar låg trovärdighet om de inte exempelvis används som exempel på vanliga missuppfattningar, men läs gärna som en mjukstart artiklar på Wikipedia för att få en – möjligtvis felaktig – överblick och – möjligen dåliga – litteraturtips). Google scholar är en annan bra plats att börja leta litteratur – en akademisk artikel eller bok innehåller nästan alltid bra källor som du kan leta dig vidare till.

Uppsatsformalia

Det är viktigt att ge texten en bra form och struktur: Titel (som man sedan ska se till att uppsatsen handlar om), kort inledning, klar och sammanhängande huvudtext avdelad med lämpliga underrubriker, kort sammanfattande avslutning, citat och källor redovisade på akademiskt vis, etc. Läs gärna den här korta skriften från Socialantropologiska institutionen vid Stockholms universitet: http://www.socant.su.se/polopoly_fs/1.56396.1321518984!/Akademiskt_skrivande.pdf

Skrivande

Det finns gott om böcker som kan vara nyttiga att läsa om man inte har så mycket erfarenhet av akademiskt skrivande på högskolenivå, exempelvis Arne Jarrick (1996), Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter och Rapporter och uppsatser av Jarl Backman (2008), båda från Studentlitteratur.  

Kom ihåg: 2000 ord är inte alls mycket. Vill du skriva en bra uppsats måste ämnet vara väl avgränsat

  • en bra frågeställning är en förutsättning för en bra hemtenta. Passa dig för en lång inledning som inte lämnar utrymme för uppsatsens egentliga ämne. Undvik också uppsatser som till sitt utseende och innehåll liknar encyklopediska artiklar – det begränsade utrymmet tillåter inte så heltäckande uppsatser utan resultatet ser ofta ut som en wikipediaartikel och det är inte sådana ni ska skriva. Du behöver troligen läsa bredare än själva ämnet för att kunna ge det rätt kontext, men det är inget du sedan ska behöva ägna många ord på för att redogöra för.

Fusk och plagiering

Att medvetet eller omedvetet använda sig av andras formuleringar eller idéer utan att ange varifrån de hämtats är att göra sig skyldig till plagiat. Att översätta och/eller byta ut några ord i en annans text och presentera den som sin egen är också ett slags plagiat, även om man sätter ut källor. Detsamma gäller om man låter ett AI-program eller liknande skriva delar eller hela texter. Det får inte råda någon tvekan om vad som är dina egna formuleringar och idéer och vad som hämtats från annat håll. KTH ser mycket allvarligt på alla former av plagiat och alla former av plagiat kommer att anmälas.

Den slutliga uppsatsen kontrolleras automatiskt med plagiatupptäckarverktyg.

Mer information och hjälp att undvika oavsiktligt fusk eller plagiering hittar du här: https://www.kth.se/student/stod/studier/fusk-1.997287

 

Betygskriterier

P – Pass

  • Studenten visar acceptabel kunskap och förståelse av materialet och de viktigaste frågeställningarna i litteraturen
  • Begripligt språk.
  • Hemtentan är strukturerad med inledning, presentation, avslutning och acceptabla källor korrekt kopplade till påståenden i texten
  • Inlämningar gjorda efter anvisningar, inkl. acceptabelt utförd feedback till kurskamrater

---

Appendix: Exempel på upplägg till hemtenta (det som ska in i Canvas till lektion fem). De understrukna delarna är obligatoriska.

Titel: Den döende tigern? Hongkongs ekonomiska utveckling efter 1997

Inledning/problemformulering

Inför Hongkongs återgång till Kina 1997 trodde många betraktare att Hongkongs ekonomiska guldålder var slut. Den roll som mellanhand i handeln mellan Väst och Kina som kolonin spelat i början av reformperioden hade tappat i betydelse och som en del av Folkrepubliken befarades Hongkong gå en blek framtid till mötes. Riktigt så illa blev det dock inte, men vad hände, och varför? Jag kommer i den här uppsatsen att berätta om de farhågor som fanns, se till de strategier som användes för att möta dessa utmaningar och redogöra för den ekonomiska utvecklingen, som den framkommer i litteraturen.

Brödtext med underrubriker

  1. Farhågorna
  2. Motstrategierna
  3. Resultatet
  4. Kvardröjande orosmolm
  5. Sammanfattning/avslutning
  6. Källor

Hong Kong Centre of Financial Strategies (081121) 'The Hong Kong Model: Review and Analysis' www.hkcfs/archive/2008/11/546 läst den 10 okt 2009

Li & Susan (2002) 'Hong Kong's role in the greater China economy' Journal of transitional studies, vol 3, no 1 2002

Rickardson (2006) 'Business as usual' Hongkong Times 080603

Wen (1997) The end of Future. Hongkong: Hong Kong University Press

+ statistik (från Kina, Hongkong och Världsbanken – har inte hunnit hitta dem än men jag vet att de finns att tillgå online!)

 

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2023-01-17

Kursomgång

  • VT 2023-60208

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter