Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Presentation av kursen
OBS: LS1492 ersätts från hösten 2021 av LS1493.
Den här kursen förutsätter att du har basala kunskaper i kinesiska och har lärt dig uttal, skrivregler, och grundläggande grammatik. Kursen ger behörighet till nästa kurs i kinesiska, LS1494 Kinesiska A2 för ingenjörer.
Om du är helt utan förkunskaper ska du börja med LS1490 Kinakunskap och grundläggande kinesiska för ingenjörer. Om du har förkunskaper från annat håll än KTH ska du kontakta KTH Språk och kommunikation för ett obligatoriskt placeringstest. Kontaktuppgifter hittar du på vår hemsida: www.kth.se/language.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen bygger vidare på kursen på lägre nivå med fortsatt inlärning av de vanligaste och viktigaste satsmönstren för vardaglig talad rikskinesiska och uppbyggnad av ett centralt tecken- och ordförråd. Därtill kommer träning i användning av kinesiska lexikon, samt enklare översättningsövningar. Realiainslag om Kina, kinesiska kultur, samhälle och teknisk utveckling. Kursen omfattar ca 270 nya skrivtecken.
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå A1 med vissa inslag på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
• identifiera toner och stavelser i långsamt och tydligt talad rikskinesiska • förstå och använda enklare satsmönster i tal och skrift • förstå och läsa upp vissa enklare texter • använda kinesiska tecken- och ordböcker • översätta enklare texter från kinesiska till svenska • delta i enkla och vardagliga samtal i långsamt tempo med tydligt tal
LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kontrolluppgift ( KONA )
Löpande examination ( LEXA )
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända 75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.