Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2025
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
I denna digitala vidareutbildningskurs för verksamma lärare och pedagoger blir rymd och hälsa en plats för inspiration och framtidsdrömmar och ett vardagligt faktum i det moderna livet. Under kursen får du träffa rymdexperter, forskare, hälsoexperter och astronauter, samt pröva på att använda verkliga rymddata. Fakta och diskussioner om autentiskt lärande, hälsa samt didaktik för undervisning med rymdperspektiv behandlas.
Studenter uppmuntras till att använda rymd- och hälsorelaterade teman och den genuina fascination som ungdomar känner för rymden för att förbättra skolelevernas kompetens i STEM-relaterade ämnen när de genomför ett praktiskt projekt med elever.
Kursen sker digitalt via zoom och Canvas.
Lärandemål
Kursen ska ge kunskaper om rymd, hälsa och autentiskt lärande inom STEM-ämnena samt didaktik kopplad till aktuella undervisningsämnen. Kursen innehåller också ett praktiskt moment kopplat till studentens undervisningsämnen och elevgrupp.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
redogöra för grundläggande begrepp och byggstenar inom rymd, hälsa och STEM
diskutera några aktuella samhällsfrågor där rymden har stor betydelse och hur de kan introduceras för elever.
redogöra för och problematisera generella didaktiska aspekter inom STEM-ämnen
orientera sig i aktuell praxis och didaktisk forskning inom grundläggande STEM-undervisning med rymdtema
analysera relevanta kurs- och ämnesplaner för att identifiera moment och innehåll där kunskaper och förmågor inom rymd, hälsa och autentiskt lärande kan användas
planera och utvärdera undervisning för elever med rymdtema inom ett eller flera STEM-ämnen
Läraktiviteter
Schema HT25
1. 17/9 kl. 16-18
2. 29/9 kl. 16-18
3. 21/10 kl. 16-18
4. 6/11 kl. 16-18
5. 27/11 kl. 16-18
6. 8/1 2026 kl. 16-18
Föreläsningar
Studenten deltar i en serie streamade webbföreläsningar enligt ovanstående schema. Föreläsningarna finns även att tillgå som inspelade.
Uppgifter och examination
-Loggboksskrivning efter föreläsningar
-Seminarier och diskussion om rymd, hälsa och autentiskt lärande
-Utförande av en översiktlig planering av en serie lektioner som handlar om rymden i ett ämnesövergripande samarbete med valfria STEM kurser inom gymnasieskolan eller högstadiet. Här ska studenten utgå från aktuella undervisningsämnen och välja ett rymdrelaterat projekt anpassat till elevgrupp. Exempel på resurser att välja från:
INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av digitalt deltagande i föreläsningar, seminarier, loggboksskrivning, muntliga presentationer och skriftliga uppgifter.
INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp
INL1-muntlig redovisning Bedömning: P/F
INL1-skriftlig redovisning Betygsskala F, Fx, E-A
SEM1 - Seminarium, 1,5 hp
SEM1 Bedömning: P/F
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.