Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Denna kurs syftar till att ge studenterna en förståelse för hur kvantitativa analyser kan användas i affärsverksamhet. I en alltmer digitaliserad värld förutspås vikten av dessa kompetenser att öka. Kursen fokuserar på tillämpningen av statistiska metoder för att genomföra affärs- och verksamhetsanalyser baserat på stora dataset. Den består av två delar. Dels utvecklas studenternas förmåga att analysera och presentera data i en industriell kontext. Dels utvecklas studenternas förmåga att kritiskt granska både egna och andras analyser genom diskussioner om begränsingar och antaganden både i metoder och i data.
Kursen examineras genom närvaro på seminarier, grupprojekt där studenterna genomför olika former av analyser samt en individuell tentamen.
Lärandemål
Att ge kursdeltagarna applicerade kunskaper om kvantitativ dataanalys i olika typer av industriell verksamhet. Målet är att kursdeltagarna efter genomgången kurs skall vara förberedda för att både genomföra analyser, tolka resultat av dessa analyser samt att kritiskt granska analyser genomförda av andra.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Redogöra för varför och på vilka sätt kvantitativa analyser används i affärsverksamhet.
Applicera kvantitativa analysmetoder på verksamhetsdata, såsom driftdata, kunddata och produktdata.
Tolka resultat av statistisk analys i en verksamhetskontext.
Redogöra för antaganden och begränsningar i en genomförd analys. Detta omfattar både analys av datakvalitet och metodernas antaganden och begränsningar.
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Inga utöver särskild behörighet.
Kurslitteratur
Data och modeller, Anders Broström och Karl Wennberg 2023, Gleerups. ISBN: 978-91-51107-20-2
INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM1 - Seminarieuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Se kurs-pm.
Möjlighet till plussning
Det är möjligt att plussa på momentet TEN1, men inte på momentet INL1.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.