Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version undefined
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen MJ1141 Energisystem och hållbar utveckling ger en bred introduktion till energisystemet och dess teknik- och hållbarhetsutmaningar. Kursen antar ett systemperspektiv och energisystemets olika aktörer synliggörs. Teknisk och affärsmässig innovation är ett genomgående tema för kursen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
(Kunskap och förståelse)
beskriva energisystemets olika delar (teknik) utifrån en uppdelning i energianvändning, distribution och produktion samt kunna redogöra kvantitativt (grovt, procentuellt) för vilka funktioner och tjänster i samhället som behöver/förorsakar uttag av primärenergi.
redogöra för Sveriges utveckling på energiområdet sedan 1970-talet och identifiera viktiga strategiska vägval som påverkat dagens energisystem samt för olika typer av styrmedel och dess betydelse föra att introducera ny teknik i energisystemet.
beskriva energisystemets olika aktörer (och deras roller) utifrån en uppdelning i energianvändning, distribution och produktion samt kunna identifiera och diskutera energirelaterade tekniska utmaningar i Sverige, Norden och Europa
(Färdighet och förmåga)
presentera sitt arbete både muntligt och skriftligt på ett professionellt och övertygande sätt
under tidspress utveckla och presentera (på ett övertygande sätt) en ny innovativ affärside i samarbete med en extern uppdragsgivare (case-uppgift)
(Värderingsförmåga och förhållningssätt)
identifiera, diskutera och kritiskt värdera energi och hållbarhetsrelaterde frågeställningar i dagens samhälle
identifiera, värdera och kommunicera konsekvenserna av framtida teknikval i energisystems olika delar samt tydligt redogöra för exempel på aktörsrelaterade målkonflikter i energisystemet
Läraktiviteter
Kursen är baserad på föreläsningar, övningar samt tre ambitiösa studiebesök hos centrala aktörer i energisystemet. Utöver detta kommer vi att spela två olika spel: ett strategispel där mindre grupper i en projektuppgift utvecklar spelet Power Grid ytterligare genom att t.ex. införa handel med utsläppsrätter. Grupperna spelar dessutom mot varandra i en "final" och en vinnare utses med fina priser! Dessutom skall spelet Fish Banks användas för att undersöka svårigheten att nyttja s.k. Common Pool Resources hållbart. Schemalagd tid finns till förfogande för genomförande av projektuppgifter. Kursen avslutas med en case-uppgift i samarbete med ett företag eller organisation. Kursen avslutas med muntlig examintion och en skriftlig hemtenta.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
SEM1 - Seminarium, energisystemet, 1,0 hp, betygsskala: P, F
SEM2 - Seminarium, hållbar utveckling och energi, 1,0 hp, betygsskala: P, F
FÄL1 - Fältövning, studiebesök, 1,0 hp, betygsskala: P, F
TEN1 - Muntlig tentamen, hållbar utveckling och energi, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PRO1 - Projekt, strategi, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PRO3 - Projekt, strategi, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Slutbetyg beräknas utifrån medelvärde av de tre momenten med A-F betyg samt godkänt (P) på övriga. Exakt beräkning av resultat anges i kurs PM.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.