Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML0022 Fysik för basår I 9.0 fup

Kurs-PM HT 2023-50826

Version 1 – 2023-08-24 13:28:00

Kursomgång

HT 2023-50826 (Startdatum 2023-08-28, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kurs-PM HT 2023

Presentation av kursen

Kursen skall främja ett naturvetenskapligt synsätt och ge en förståelse för grundläggande fysikaliska begrepp och samband samt ge en god grund för vidare studier inom fysik och tekniska ämnen som ingår i högskole- och civilingenjörsutbildningarna.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Arbetsmetoder, densitet, krafter och jämvikt, kraftmoment, tryck, Arkimedes’ princip, energi, arbete, effekt, Ideala Gaslagen, termodynamik, elektrisk laddning, elektrisk energi, spänning, ström, linjebunden rörelse, kraft och rörelse, rörelsemängd och impuls.
  • Laborationer

Lärandemål

Övergripande mål

Kursen skall främja ett naturvetenskapligt synsätt och ge en förståelse för grundläggande fysikaliska begrepp och samband samt ge en god grund för vidare studier inom fysik och tekniska ämnen som ingår i högskole- och civilingenjörsutbildningarna.

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Genomföra, beskriva, analysera och redovisa experiment för att undersöka i kursen berörda fysikaliska fenomen.

Tillämpa grundläggande fysikaliska modeller och begrepp för att identifiera, analysera och lösa fysikaliska problem, inom ramen för kursens innehåll, samt redovisa lösningarna på ett strukturerat sätt.

Läraktiviteter

Kopplingar till examensmål

Tre av målen med Tekniskt basår är

Kunskap och förståelse

  • visa goda kunskaper inom de naturvetenskapliga områdena matematik, fysik och kemi på förberedande nivå

Färdigheter och förmågor

  • visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera enklare naturvetenskapliga problem och lösningar

Kursen ML0022 bidrar framför allt till fysikdelen i det först nämnda målet.

Kursupplägg

  • Lektioner
  • Laborationer

 

Kursens pedagogiska upplägg

(eventuellt från gemensamma kursinformationen)

Kursen består av 58 lektioner, 1 räknestuga, och 4 laborationer. De flesta lektioner är i sal och i helklass men vissa är digitala och vissa äger rum i halvklass. Här är en zoomlänk till de digitala lektionerna https://kth-se.zoom.us/j/64809080525 Inför varje vecka får ni uppgifter utöver de rekommenderade. För innehåll och övrig information se Planering för Fysik för basår I. På räknestugan kan ni räkna och ställa frågor från hela kursen. Information om laborationer ges under Detaljschema och Examination och slutförande.

Undervisningsspråk

Svenska

 

Laborationer

Under denna kurs kommer du att genomföra fyra laborationer. För godkänt på detta moment, LAB1, krävs närvaro på samtliga laborationerna samt godkända labbrapporter på de laborationer som har inlämning. Vidare krävs elementärt praktiskt handhavande av utrustning under laborationerna. Bedömning sker på plats av laborationshandledare. Samtliga laborationer och laborationsrapporter måste vara godkända vid terminens slut annars får du göra om alla laborationer nästa gång kursen ges. Laborationerna genomförs på den tid som anges i schemat. Inga byten av laborationstider är möjliga. Kan du inte genomföra laboration med din grupp, t.ex. p.g.a. en sjukdom, får du göra den som restlaboration. Du får maximalt göra två restlaborationer under kursens gång.

Förberedelser inför varje laboration

Till varje laboration finns en förberedelseuppgift som du måste göra före laborationen. Förberedelseuppgiften görs i Canvas med fastställda inlämningstider, se mer info om vilka tider som gäller för respektive laboration i Canvas. Sista tiden att bli godkänd på förberedelseuppgiften för den första laborationen är t.ex. 23.59 dagen före den dag du laborerar. Om förberedelseuppgiften inte är genomförd och godkänd innan laborationen får du inte delta i laborationen.

Inför varje laboration ska du även ha läst igenom laborationsinstruktionerna noggrant och läst på den teori som du behöver för att förstå labbinstruktionerna. Om du inte är förberedd när du kommer till laborationstillfället riskerar du att inte få genomföra laborationen.

Under laborationen

Ta med en utskrift av labbinstruktionen till din laboration. Kom i tid. Är du mer än 15 min sen får du inte göra laborationen för att inte störa dina studiekamrater. Studenter ska göra laborationen i grupper om två eller tre studenter. När ni är färdiga med laborationen ska var och en ha all mätdata. Gör beräkningar och ta fram resultat så att ni vet att era mätvärden är rimliga. Återställ all utrustning på sin plats, torka av bordet.

Ingen mat eller dryck är tillåten under laborationerna.

 

Redovisning och laborationsrapport

De flesta laborationer kräver labbrapport. Du kan se vilka laborationer kräver en rapport i labbinstruktionerna till respektive laboration i Canvas. Kraven som ställs på labbrapporten kan du se i Anvisningar för rapportskrivning (ligger som separat fil).

Labbrapporterna ska helst skrivas i grupp (de som laborerade ihop ska helst skriva
rapporten ihop). Du får i undantagsfall skriva rapporten själv, kontakta i så fall laborationsansvarig för kursen. När rapporten är skriven ska du först själv gå igenom checklistan (som du hittar på Canvas). Skriv sedan dina initialer i varje rad, på så sätt intygar du att del som står i checklistan stämmer på din rapport. Detta görs för att du ska lära dig hur man skriver en labbrapport. Kopiera checklistan och klistra den i din rapport precis efter försättsidan.
Varje student ska lämna in en rapport i Canvas
. Har ni skrivit rapport i grupp ska var och en
skicka in en rapport på egen hand. Samma gäller ev. korrigeringar: om en rapport behöver korrigeras kan ni göra det tillsammans men var och en måste skicka in en korrigerad rapport själv.

Rapporten ska skickas in via Canvas cirka 5 arbetsdagar efter att din grupp har gjort laboration. Sista datum för inlämning anges på Canvas.  Om rapporten blir godkänd behöver du inte göra något. Behöver rapporten kompletteras/ändras skickas den tillbaka med kommentarer från lärare. Du får då ytterligare 5 arbetsdagar för att göra ändringar och lämnar in rapporten på nytt. Om rapporten då ännu inte blir godkänd så får du en till chans att komplettera rapporten. Om även tredje inlämnade rapporten inte blir godkänd får du göra om hela laborationen på nytt vid ett restlabbtillfälle vid ett senare tillfälle.

Restlaborationstillfälle

I slutet av kursen finns ett restlaborationstillfälle om du har missat en laboration eller inte blivit godkänd på en laboration. Du kan maximalt göra två stycken laborationer vid detta tillfälle. Mer information om restlaborationer och anmälan till restlaborationer kommer framöver.

Deadline för inlämnande av den första versionen laborationsrapporterna via Canvas är:

Laboration 1                   21/9

Laboration 2 lämnas in vid utförandet av laborationen.

Laboration 3                   17/11

Laboration 4 lämnas in vid utförandet av laborationen.

 

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Impuls Fysik 1, förlag: Gleerups, ISBN 9789140674159

Impuls Fysik 2, förlag: Gleerups, ISBN 9789140677082 (Endast kraftmoment)

Formler och Tabeller, 3:e upplagan, förlag: Natur och Kultur, ISBN 9789127457201

Även andra upplagan ISBN 9789127422452 och första upplagan ISBN 9789127722798 är tillåtna.

Annan användbar litteratur

Fysik 1000, förlag: Konvergenta, ISBN 9789197370875

Heureka! Kurs 1 och 2 Basåret teoribok, förlag: Natur och kultur, ISBN 9789127447103

Heureka! Kurs 1 och 2 Basåret övningsbok, förlag: Natur och kultur, ISBN 9789127447110

Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:

Informera dessutom kursansvarig om du har särskilda behov. Visa då upp intyg från Funka. Ansökan om kompensatoriskt stöd vid funktionsnedsättning görs via KTH FUNKA.

För studenter med funktionsnedsättning som har utlåtande från KTHs FUNKA-enhet om rekommenderade stödinsatser vid examination gäller följande i denna kurs:

  • Alla stödinsatser under kod R (d.v.s. anpassningar som rör rum, tid och fysisk omständighet) beviljas utan särskilt beslut av examinator.
  • Stödinsatser under kod P (pedagogisk anpassning) ska aktivt beviljas eller avslås av examinatorn efter kontakt tagen av studenten i enlighet med KTHs regler.

 

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer, 1,5 fup, Betygsskala: P, F
  • TENA - Skriftlig tentamen, 7,5 fup, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

LAB1 - Laborationer, 1,5 fup

TENA - Skriftlig tentamen, 7,5 fup

Examination och slutförande

Betygsskala *

A-E, FX, F

Examination *

Examination och betygssammanvägning                 

Under period 1 och 2 läses Fysik för basår І omfattande 9 fup. I kursen ML0022 Fysik för basår I sätts 2 delbetyg (TENA 7,5 fup och LAB1 1,5 fup). TENA utgörs av en tentamen. LAB1 utgörs av laborationer. För att få en garanterad skrivplats och tentera måste du anmäla dig i förväg via Mina sidor. Anmälan kan endast göras under en begränsad tid.

Övriga krav för slutbetyg *

För att erhålla slutbetyg krävs att alla kursmoment är godkända d.v.s. betyg E eller högre på tentamen (TENA) och betyg P (Godkänd) på LAB1. Det finns inget högre betyg än P på LAB1. Hur blir man då godkänd på LAB1? Jo, man måste bli godkänd på laborationerna.

Examinator

Oswald Fogelklou

Etiskt förhållningssätt *

●     Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.

●     Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.

●     Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Examinationsdetaljer

Slutbetyg baseras på poängsumman från tentamen, enligt följande:

Om man har 8-12 p på del 1, så rättas även del 2. För betygssättning så slår man därefter samman resultatet från de båda delarna, men dock bara 8p från del 1.

 

 

Poänggränser för varje enskild tentamina

Betyg

F

Fx

E

D

C

B

A

Del 1

12p E-nivå

0-6

7

8-12

Del 2

8p C-nivå

6p A-nivå

 

Rättas ej

0-2

3-5

6-8

 

9-11

 

12 – 14

’Del 1+Del 2’

0-6

7

8-10

11-13

14-16

17-19

20-22

 

För att få slutbetyg krävs P på LAB1 och minst E på TENA. Slutbetyget blir då betyget på TENA.

Det finns även 4 digitala kontrollskrivningar och en kontrollskrivning i skrivsal. Kontrollskrivningarna är inte obligatoriska.

De 4 digitala kontrollskrivningarna har 4 uppgifter vardera. Om du klarar minst 8 uppgifter på dessa kontrollskrivningar och klarar 0 uppgifter på högst en kontrollskrivning får du hoppa över uppgift 1 på ordinarie tentamen. Skrivtiden för varje digital kontrollskrivning är en timme.

Kontrollskrivningen i skrivsal har 6 uppgifter. Varje uppgift är värd 2 poäng. Den som totalt har minst 6 poäng får hoppa över uppgift 2 på ordinarie tentamen. Skrivtiden är två timmar.

Den som är omregistrerad på kursen får inte skriva kontrollskrivningar.

Tänk på att

  • Anmälan är obligatorisk till kontrollskrivningarna i datorsal. Om du inte har anmält dig får du inte skriva.
  • Anmälan behövs till kontrollskrivningarna i skrivsal för att du ska vara garanterad i plats. Om du har glömt att anmäla dig får du skriva i mån av plats samt att du i så fall blir insläppt efter att kontrollskrivningen har börjat. Du riskerar att inte få skriva alls och om du får skriva så får du kortare skrivtid.
  • KTH:s regler för examination gäller för kontrollskrivningarna. Det är ditt ansvar och skyldighet att känna till dessa. Här kan du läsa mer:

https://www.kth.se/student/studier/kurs/tentamen/examination-1.324344

Tillåtna hjälpmedel på tentamen och kontrollskrivningar är penna, sudd, linjal, godkänd formelsamling (se ”Kurslitteratur”), tillåten miniräknare d.v.s

CASIO FX-85EX                                                             

CASIO FX-82EX                                                               

CASIO FX-82ES PLUS                               (Äldre modell)

SHARP EL-W531TL-(färgbeteckning)     

SHARP EL-W531TH-(färgbeteckning)     (Äldre modell)

SHARP EL-W531TG-(färgbeteckning)     (Äldre modell)

Texas Instruments TI-30XB MultiView   

Texas Instruments TI-30XS MultiView   

 

Generell rättningsmall

Omvandlingsfel t.ex. km/h till m/s; ton till kg............................................................ –1p

Avrundningsfel, t.ex. 1,37 ≈ 1,3, 1,41 ≈ 1,40…………................................ -1 p/uppgift

Räknefel…………………………….......................................................................... -1 p

Fysikaliska fel…………………………...…………........................................ -2 p minst

Enhetsfel, t.ex. F = 3,0 J............................................................................................ –1 p

För få värdesiffror i delberäkning................................................................. –1 p/uppgift

Omvandlingsfel i svaret vid frivilligt enhetsbyte...... inget avdrag om rätt svar finns tidigare

Felaktigt antal värdesiffror i svaret (+/- 1 OK)……...... -1 p/tentamensdel första gången

Odefinierade beteckningar (ej självklara)…………................................................... -1 p

Ofullständiga lösningar/lösningar svåra att följa............................................. –1 p minst

Avskrivningsfel som inte påverkar uppgiften............................................................. -1 p

Krav på lösningar

·         Till samtliga uppgifter krävs fullständiga lösningar.

·         Endast ett svar per sida.

·         Skriv namn och personnummer på varje blad.

·         Använd ej rödpenna.

·         Skriv endast på ena sidan.

·         Lösningarna skall vara tydliga och lätta att följa.

·         Införda beteckningar skall definieras.

·         Uppställda samband skall motiveras.

·         Svaret ska framgå tydligt och vara förenklat så långt som möjligt.

·         Mätning i figur ger 0 poäng, om inte annat anges.

·         Lösning baserad på prövning godtas inte.

·         Till uppgifter innehållande kraftsituationer (eller andra vektorsituationer) skall vektorfigurer ritas med linjal.

·         Till uppgifter som behandlar vektorer krävs infört koordinatsystem, alternativt definierad positiv riktning.

·         Uppgifter med elektriska kretsar skall redovisas med kopplingsscheman som definierar använda storheter.

 

 

Övriga krav för slutbetyg

Slutbetyg erhålls om samtliga examinationsmoment är godkända. Slutbetyget baseras på poängsumman på tentamen.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier                     

E: Studenten skall, med viss säkerhet kunna tillämpa grundläggande fysikaliska modeller och begrepp på enkla problem samt redovisa lösningarna på ett strukturerat sätt.

C: Studenten skall, med säkerhet kunna tillämpa grundläggande fysikaliska modeller och begrepp på komplexa och/eller avancerade problem samt redovisa lösningarna på ett strukturerat sätt.

A: Studenten skall, med säkerhet kunna tillämpa grundläggande fysikaliska modeller och begrepp på komplexa och avancerade problem samt redovisa lösningarna på ett strukturerat sätt.

Möjlighet till komplettering

Möjlighet till komplettering

*Fx på tentamen ger möjlighet till en Fx-komplettering. Komplettering gäller till betyget E. Ni har 2 timmar på er på FX-kompletteringen. För komplettering av laborationer se  Läraktiviteter.

Möjlighet till plussning

Möjlighet till plussning

Möjligheter till plussning finns inte.

Möjlighet till ersättningsuppgifter

Möjlighet till ersättningsuppgifter

Möjlighet till omlaboration finns. Se Läraktiviteter.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

Ändringar inför denna kursomgång

Sammanfattning av förra läsårets kursanalys: Helhetsintrycket är bättre än året dessförinnan. Det beror delvis på att konstrollskrivningen och tentamen var lättare att klara av. Det verkar inte vara ett problem med svårare laborationer.

Ändringar: Föreläsningar och övningar har bytts bort mot lektioner. Digitala kontrollskrivningar har införts. Kontrollskrivningen i skrivsal har förkortats. Laboration 2 har inte någon rapport längre.

 

Övriga information

Lärplattform                    

Canvas

Kursen ges av

Institutionen för produktionsutveckling

  • Har du frågor och funderingar gällande dina studier, välkommen på till administrationen.
  • Det går att nå dem på service-stlje@kth.seför att boka en telefontid. Där kan du även få hjälp med om du har frågor som inte handlar om fysik t.ex. frågor om tentaanmälan, registrering eller omregistrering.
  • För information om undervisning i en kurs, se kursytan på Canvas.
  • Har du varit registrerad på en kurs tidigare och vill följa undervisningen, maila service-stlje@kth.se och ange ”omregistrering” i ämnesraden. Skriv ditt namn och vilken kurs det gäller.

Lärare

Oswald Fogelklou, oswaldf@kth.se, 08-790 94 76, Examinator, kursansvarig, lektioner i P1

Per Ahlén, perahlen@kth.se, 08-790 94 98, Laborationer, digitala kontrollskrivningar

Sten Wiedling, wie@kth.se, 08-790 44 67, Lektioner och laborationer i P2

Nihad Subasic, subasic@kth.se, Digitala kontrollskrivningar

Mats Öblad, moblad@kth.se, Laborationer i P1

Kursvärdering och kursanalys

Studenterna utser två klassrepresentanter. Om ni har synpunkter på kursen kan ni ge dem till klassrepresentanterna. I mitten av kursen har lärarna ett möte med klassrepresentanterna om dessa synpunkter. Strax före ordinarie tentamen får ni en kursenkät som ni ska fylla i. Resultatet analyseras med lärare, klassrepresentanter och eventuellt programansvarig vid ett möte vid kursens slut. Hela kursen analyseras till sist i en kursanalys.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2023-08-28

Kursomgång

  • HT 2023-50826

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kontakter

Kommunikation i kursen

Kommunikation med lärare

Meddelanden till alla studenter skickas via Canvas. Övrig kommunikation bör ske med e-post. Telefonkommunikation är också tillåtet, speciellt i brådskande fall.

Kursansvarig

Lärare

Examinator