Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1000 Matematik för ingenjörer 11.0 hp

Kurs-PM HT 2021-50118

Version 1 – 2021-08-25 14:23:35

Kursomgång

HT 2021-1 (Startdatum 2021-08-30, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kurs-PM HT 2021

Presentation av kursen

Denna kurs syftar till att bredda och fördjupa förståelsen vad avser grundläggande algebra, elementära funktioner, analys i en variabel samt vektorer och linjär geometri. Kursen syftar också till att studenten skall få inblick i hur matematikens verktyg och tänkande kommer till användning i den fortsatta utbildningen och i sitt framtida yrkesliv.  

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Räkning med reella och komplexa tal, absolutbelopp, algebraiska uttryck, olikheter och ekvationslösning
  • Summor och produkter
  • Elementära funktioner: den naturliga logaritmfunktionen, exponential- och potensfunktioner, trigonometriska funktioner och komplexa exponentialfunktionen
  • Inversa funktioner
  • Differential- och integralkalkyl i en variabel med tillämpningar
  • Enklare ordinära differentialekvationer
  • Vektorer och geometri i planet och rymden. Matriser och determinanter. Lösning av linjära ekvationssystem

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenterna kunna:

  • välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa problem, såväl teoretiska som tillämpade
  • följa och föra matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett strukturerat sätt med korrekt matematiskt språk
  • använda ett datorbaserat verktyg för att genomföra beräkningar på grundläggande problem inom linjär algebra

Läraktiviteter

Kursens läraktiviteter består av:

  • Föreläsningar
  • Räkneövningar
  • Workshops
  • Kontrollskrivningar

 

Detaljplanering

Detaljplanering finns tillgänglig på kursens Canvas-sida.

Kursupplägg

Kursen är uppdelad i tre delar varav del 1 innehåller linjär algebra, ekvationslösning och grundläggande vektorgeometri, del 2 innehåller grundläggande funktionslära, differential- och integralkalkyl och del 3 är en grundläggande introduktion till datorbaserade beräkningar.

Del 1 och 2 är indelade i föreläsningar, övningar och workshops:

  • På föreläsningarna gås grundläggande teori igenom och belyses med ett antal problemdemonstrationer. Föreläsningarna ges digitalt på Zoom.
  • På övningarna, som är på campus, blandas genomgångar av uppgifter samt tid för räkning av utvalda uppgifter.
  • En gång per period ges en workshop, där ges tillfälle att träna på att skriva lösningar till matematiska problem, som förberedelse inför tentamen.
  • I kursen ges totalt fyra kontrollskrivningar, två per period. Kontrollskrivningarna är frivilliga och ger möjlighet att tillgodoräkna sig uppgifter på tentamen. Kontrollskrivningarna ges som quizz i Canvas.

Del 3  är indelad i en föreläsning och datorlaborationer. För att kunna lösa uppgifterna behöver ni ha tillgång till dator och programvaran Matlab. Matlab finns installerat i våra datorsalar.

För att klara av kursen behövs genomläsning av material före föreläsningar samt arbete efter föreläsning i form av inläsning av teori och lösning av uppgifter. Se kursplaneringen för föreläsningsplanering, sidhänvisningar och rekommenderade uppgifter.

Kursupplägget kan komma att ändras och justeras på grund av Covid-19.

Kursfilosofi

Vi kommer att lägga stor vikt vid matematisk förståelse för de grundläggande matematiska begreppen, lösningsstruktur och formulering av motiveringar. För att tillgodogöra sig kursen på bästa sätt krävs inte enbart räknefärdighet utan även förståelse för matematiken. Det räcker alltså inte att kunna räkna några olika typproblem för att klara denna kurs.

Kursen har i genomsnitt 8 h schemabunden tid per vecka. Räkna med att ni kan behöva lägga ner minst lika mycket tid på egna studier för att klara kursen. En stor del av kursen består av egna studier.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Månsson J, Nordbeck P. Endimensionell analys. Studentlitteratur ISBN 978-91-44-05610-4.

Månsson J, Nordbeck P. Övningar i Endimensionell analys. Studentlitteratur ISBN 978-91-44-12718-7.

Månsson J, Nordbeck P. Linjär algebra. Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-12740-8.

Månsson J, Nordbeck P. Övningar i Linjär algebra. Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-13355-3.

Matlablitteratur i form av laborationshandledning.

Anpassad examination för studenter med funktionsnedsättning

För studenter med funktionsnedsättning som har utlåtande från KTHs FUNKA-enhet om rekommenderade stödinsatser vid examination gäller följande i denna kurs:

  • Alla stödinsatser under kod R (d.v.s. anpassningar som rör rum, tid och fysisk omständighet) beviljas utan särskilt beslut av examinator.
  • Stödinsatser under kod P (pedagogisk anpassning) ska aktivt beviljas eller avslås av examinatorn efter kontakt tagen av studenten i enlighet med KTHs regler. Studenter ansvarar själva för att kontakta examinator inför varje tentamen. Om inte student inom föreskriven tid ansökt om pedagogisk anpassning avslås denna per automatik.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • DÖV1 - Datorövningar, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
  • TENA - Skriftlig tentamen, 5,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENB - Skriftlig tentamen, 5,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Skriftliga tentamina (TENA och TENB)

Kursdel 1 och 2 avslutas med en skriftlig tentamen. Tentamenstiden är 4 timmar och skrivtillfällena anges i tentamensschemat. För att få en garanterad skrivplats på tentamen måste du anmäla dig i förväg via Mina sidor. Anmälan kan endast göras under en begränsad tid. Varje tentamen ges vid 2 tillfällen under läsåret.

Varje tentamen består av två delar, del 1 och del 2. På del 1 är det 7-9 uppgifter och på del 2 är det 4 uppgifter. Varje uppgift ger 2-3 poäng.

På varje uppgift är det 1-2 poäng för problemlösning (första lärandemålet) och 1 poäng för kommunikation (andra lärandemålet).

På del 1 kan maximalt 21 p uppnås och på del 2 kan maximalt 12 p uppnås. Detta ger ett totalt maximalt poängantal på 33 p.

Poänggränser för TENA och TENB.

 

 

 

 

 

 

Betyg

F

E

D

C

B

A

Poäng

0–11

12*

16/2**

20/4***

24/6****

28/9*****

 

Del 1:

*För att få betyget E måste 12 p uppnås på del 1. Om inte 12 p uppnås på del 1 kommer del 2 inte att rättas, dvs då blir betyget F.

Vidare måste minst 7p vara problemlösningspoäng och 4p kommunikationspoäng. Om en student uppnår 12 p men inte poängantalet för respektive lärandemål får studenten Fx.

 

Del 2:

**Totalt 16 p krävs för D varav 2p av dessa måste tas på del 2.

***Totalt 20 p krävs för C varav 4p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 1p på del 2 vara  kommunikationspoäng.

**** Totalt 24 p krävs för B varav 6p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 2p på del 2 vara kommunikationspoäng.

***** Totalt 28 p krävs för A varav 9p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 3p på del 2 vara kommunikationspoäng.

Om en student inte uppnår kraven för en betygsnivå fullt ut så erhåller studenten närmast lägre betyg.

 

Datorövningar (DÖV1)

Den examinerande datorlaborationen (DÖV1) görs i datorsal. Examinationen är individuell och består av tre uppgifter som i sin karaktär liknar de uppgifter som arbetats med under datorlaborationerna. För godkänt betyg krävs två korrekt lösta uppgifter. Redovisning av uppgifterna görs på plats i datorsalen. Tillåtna hjälpmedel vid examinationen är formelbladet som finns utlagt på Canvas samt en lista med Matlabkommandon. Uppgifterna, relevanta delar av formelbladet och listan med Matlabkommandon delas ut i pappersform vid den examinerande datorlaborationens start. Ett extra tillfälle kommer ordnas för de som inte får P på den ordinarie examinerande datorlaborationen.

Observera att ni måste förhandsanmäla er till den examinerande datorlaborationen (DÖV1) på samma sätt som vid en vanlig tentamen och att det ej är möjligt att byta tillfälle. Om du inte kan närvara, eller inte blir godkänd vid det ordinarie tillfället, är du välkommen till omlaborationen.

 

Kursbetyg

Kursbetyget är ett sammanvägt betyg som bygger på poängsumman av båda deltentamina. Båda deltentamina måste vara godkända (betyg E och uppåt) samt laborationsdelen behöver vara godkänd för att kursbetyg ska kunna fås i kursen.

Kursbetyget baseras på poängsumman från TENA och TENB, enligt följande:

Poänggränser för kursbetyg i kurs ML1000. (Poängen sammanräknas från de två delkursernas tentamina; TENA+TENB).

 

 

 

 

 

Kursbetyg

E

D

C

B

A

Poäng

24 

32/4

40/8

48/12

54/18

 

Tillåtna hjälpmedel vid tentamen och kontrollskrivning

Tillåtna hjälpmedel vid tentamen (TENA och TENB) och kontrollskrivningar är formelbladet som finns utlagt på Canvas. Formelbladet delas ut i pappersform vid tentamenstillfället. Observera att miniräknare inte är tillåtet på någon tentamen eller kontrollskrivning.

 

Kontrollskrivningar och tillgodoräknande till tentamen

Vid varje deltentamina finns möjlighet att tillgodoräkna sig uppgifter på tentamen. Tillgodoräkningen består i att en eller två uppgifter på tentamen (del 1) tillgodoräknas, beroende på resultatet på kontrollskrivningarna.

 

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Lärandemålen tillhörande kursens del 1 och 2 examineras med A, B, C, D, E, FX, F.

Betyget E:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa problem av standardkaraktär, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra enkla matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett strukturerat sätt med i stort sett korrekt matematiskt språk.

Betyget D:

  • Betyget D innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E och till övervägande del för betyget C.

Betyget C:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa mer avancerade problem, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver till viss del mer avancerade tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra mer avancerade matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett tydligt och strukturerat sätt med i stort sett korrekt matematiskt språk.

Betyget B:

  • Betyget B innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E, betyget C och till övervägande del för betyget A.

Betyget A:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa komplexa problem, till exempel utifrån nya frågeställningar, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver avancerade tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra avancerade matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett tydligt och strukturerat sätt med korrekt matematiskt språk.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2021-08-30

Kursomgång

  • HT 2021-50118

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator