Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Vanligt förekommande maskinkomponenter: Fjädrar, förband, bromsar, lager, kopplingar, växlar, axlar och rotorer
Funktionsnedbrytning och funktionsmodellering
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
identifiera och beskriva vanligt förekommande maskinkomponenters syfte och funktion
analysera och simulera utvalda maskinkomponenter ur ett systemperspektiv
systematiskt strukturera, lösa, redovisa och diskutera tekniska problemställningar
systematisk problemlösning och lösningsredovisning
ge och ta konstruktiv kritik på ett projekts genomförande och resultat
Läraktiviteter
Föreläsningar
Aktiviteter (1 till 2 timmar) med kursläraren som introducerar uppgiften kopplade till veckans ämne.
Du måste förbereda dig genom att läsa hänvisade kapitel från kurslitteraturen för att kunna delta i diskussioner under föreläsningen.
Räknestugor
Sessioner (2 till 3 timmar) med kursläraren, där du kan ställa frågor om uppgifterna kopplade till veckans ämne.
Du måste förbereda dig genom att lösa några uppgifter från kurslitteraturen för att kunna delta i räknestuga.
Inlämningar
Quiz som täcker ämnet från den tilldelade läsningen.
Uppgifter som är kopplade till veckans ämne.
Quiz och/eller uppgifter kan finnas i Canvas och/eller Möbius.
Inlämningsuppgifter är förberedande inför kursens tentamen.
Projekt
Utveckla en CAD-modell av ett maskinsystem, efter en projektbaserad produktdesign- och utvecklingsmodell.
Seminarium
Sammanfatta och granska utvecklingen av CAD-modellen för ett maskinsystem som följer en projektmodell med fyra faser.
Redovisning
En muntlig presentation av ett projektresultat framför en grupp studenter, med stöd av en presentation i Powerpoint eller liknande.
Tentamen
En digital examination genomförd under en fast tidsperiod som är en bedömning av dina färdigheter utvecklade under kursen, mätt mot kursens lärandemål.
Detaljplanering
Läraktivitet
Innehåll
Förberedelse
Föreläsning (F1)
Kursstart
Introduktion till Mathcad Prime
Introduktion till system-tänket
Läs denna KursPM.
Studera hur du använder Mathcad Prime genom Getting Started Tutorial.
Studera hur du använder kursrummet i Canvas och Möbius
Läs kapitel 1.1, 12 i Maskinelement av Ohlsson
Läs kapitel 1 och 2 i Maskinelement Övningar av Evertsson och Svedensten
Granska innehållet av Maskinelement Handbok.
Projektarbete (BP1)
Introduktion till projektet och projekt ämnet
Introduktion till KTH Enterprise OnShape
Läs projekt-pm
Etablera kontakt med projekt- medlemmar
Besöka KTH Enterprise OnShape
Föreläsning (F2)
Introduktion till lager
Hänvisning till uppgifter i Canvas
Läs kapitel 3 och 10 i Maskinelement av Ohlsson
Granska kapitel 9, 10 och 11 i Maskinelement Övningar av Evertsson och Svedensten
Räknestuga
Problemlösningsstöd
Genomföra uppgifterna i Canvas
Föreläsning (F3)
Introduktion till kugghjul och växlar
Hänvisning till uppgifter i Canvas
Läs kapitel 15, 16, 17 och 18 i Maskinelement av Ohlsson
Granska kapitel 5, 10 och 11 i Maskinelement Övningar av Evertsson och Svedensten
Räknestuga
Övning
Genomför uppgiften i labb
Föreläsning (F4)
Introduktion till bromsar
Hänvisning till uppgifter i Canvas
Läs kapitel 13 och 14 i Maskinelement av Ohlsson
Granska kapitel 7 och 8 i Maskinelement Övningar av Evertsson och Svedensten
Projektarbete
BP3
Granskning av projektplan
Räknestuga
Problemlösningsstöd
Genomför uppgifterna i Canvas
Föreläsning (F5)
Introduktion till fästelement
Hänvisning till uppgifter i Canvas (dvs Möbius)
Läs kapitel 5 och 6 i Maskinelement av Ohlsson
Granska kapitel 3 i Maskinelement Övningar av Evertsson och Svedensten
Räknestuga
Övning
Genomför uppgiften i labb
Föreläsning (F6)
Introduktion till fjädrar
Hänvisning till uppgifter i Canvas
Läs kapitel 7 i Maskinelement av Ohlsson
Granska kapitel 4 i Maskinelement Övningar av Evertsson och Svedensten
Projektarbete
BP5
Presentation av resultat
Räknestuga
Problemlösningsstöd
Genomför uppgifterna i Canvas
Projektarbete
BP6
Redovisning av projekt geonmförandet som gav resultat
INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PRO1 - Projekt, 4,0 hp, Betygsskala: P, F
TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kursexamination
Tolkningen av studentens genomförandegrad för varje uppgift i kursen hör till examinator och/eller kursansvarig lärare.
Allt som skickas till Canvas för undersökning måste skickas in med studentens egna KTHID-inloggning.
Resultat till INL1, PRO1 och TEN1 får inte lämnas direkt till examinatorns e-post.
Utförande, inlämning och betygsättning av alla uppdrag är individuell, oavsett om de utförs som grupp.
Varje uppdrag som används för att uppfylla INL1, PRO1 och TEN1 har sina egna instruktioner och betygskriterier som ska publiceras på kurswebben i Canvas.
INL1 representerar 38,5% av slutbetyget, TEN1 representerar 61,5% av slutbetyget och PRO1 kommer att representera 0% av den slutliga kursbetyget (Observera att PRO1 är P/F).
Underlåtenhet att genomföra alla dessa kursblock med godkänt betyg kommer att leda till misslyckande i kursen.
INL1 och PRO1 utförs samtidigt med varandra och TEN1 levereras i slutet av kursen under examensveckan.
Inlämningsuppgift (INL1)
Detta kursblock kommer att behandla de individuella studier som krävs för att lära sig att specificera och dimensionera maskinkomponenter och kommer att förbereda studenten för den slutliga tentamen.
Resultat för INL1 måste skickas korrekt till Canvas inom den angivna tiden för att studentens resultat ska betygsättas. Sen inlämning kommer att straffas med ett avdrag av 15%, om de accepteras.
Resultat för INL1 accepteras inte efter att uppgiften stängs i Canvas.
Samtliga uppgifter för INL1 måste göras för att få ett gokänt betyg i INL1.
Samtliga uppgifter måste klaras av under samma kurstillfälle för att detta moment skall bli godkänt. I annat fall måste samtliga uppgifter göras om vid ett senare kurstillfälle.
Varje vecka, under de första sju veckorna i kursen, kommer att behandla en specifik klass eller typ av maskinkomponent.
Veckan börjar med en läsuppgift publicerad på Canvas med referens till ett antal övningsproblem.
Du kommer att ha minst 10 dagar på dig att slutföra ett uppgift. Efter inlämningsdatum finns det sedan ett 5 dagar sena inlämningsperiod därefter är uppgiften stängt för inlämning. Om du inte slutför en uppgift får du noll poäng för den uppgiften.
En räknestuga kommer att ges som beskriver hur man använder innehållet i läsuppdraget/övningsproblemen för att lösa uppgiften i Canvas-/Möbius-quizzen.
Projekt (PRO1)
Projektet kommer att följa ProjectBase-mallen som används i PRO1-kursblocket från ML1110.
Varje milstolpe BP1 till BP5 i projektet kommer att genomföras som ett projektmöte med inlämningsuppgift i Canvas. BP4 kommer att användas enligt kursansvarig lärare. BP6 kommer att vara den slutliga presentationen av projektet (OBS! BP5 skall användas för att redovisa resultatet av projektet).
Varje BP (dvs projektmöte) kommer att kräva en skriftlig redovisning som är kopplade till respektive uppgift i Canvas. Under granskning av redovisningen tas anteckningar om vad som diskuteras och beslut fattas och publiceras sedan i ett mötesprotokoll, som lämnas till samma uppgift senast tre dagar efter det schemalagda aktiviet.
En teknisk rapport kommer att lämnas in som beskriver projektgruppens genomförande av projektet.
Skriftlig tentamen (TEN1)
TEN1 ges endast vid två tillfällen under en studieperiod; en gång under den fastställda examinationsperioden och en gång under följande omprövningsperiod.
Du måste anmälla ditt deltagandet.
Tentamen kommer att schemaläggas i fyra timmar (FUNKA får 4 + 2 timmar).
Examen är ett digital examination i två delar.
Del A är en quiz i Canvas med namngivning och beskrivning av egenskaper och funktioner av typiska maskinkomponenter.
Del B är ett quiz i Canvas/Möbius med i specificerande och dimensionerande av olika maskinkomponenter.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Bedömningskriterier baseras på de uppgifter som används för att uppfylla lärandemålen i kursen. Se avsnittet Lärandemål och/eller Matriser i Canvas för specifik information om dessa bedömningskriterier.
Observera att bedömningskriterier som är relevanta för en kursuppgift kommer att visas i matrisen för den uppgiften.
Möjlighet till komplettering
Fx kan kompletteras till E men vid F så får man återkomma vid omtentamensperiod eller nästa kursomgång.
Komplettering kommer att beaktas när den är motiverade av studenten eller examinator i relation till ett lärandemål och/eller betygskriterier.
Tillägg som krävs för att genomföra ett uppdrag tillåts enligt examinatorns instruktioner.
Tillägg som begärs till ett uppdrag måste slutföras under den tidsperiod som beviljas av examinatorns anvisningar.
Om studenten inte fullföljer de obligatoriska tilläggsuppgifterna kommer betygsättning av uppgiften att vara en F.
Möjlighet till plussning
Plussning av betyget kan endast göras efter kursens slut och sedan först efter att betyg har rapporterats till LADOK.
Plussning av betyg få endast göras vid godkänt betyg.
Plussning av betyget får endast göras efter samråd med examinator.
Plussningsuppgift kommer att beaktas när de motiveras av studenten i förhållande till ett lärandemål i kursen.
Kursuppgifter får inte användas för att plussa betyget.
Studenten måste utarbeta sin egen arbetsbeskrivning som tydligt identifierar hur de kommer att förbättra sina prestanda med avseende på ett givet lärandemål.
När uppgiften har godkänts av examinator för att börja av studenten måste den vara avslutad och skickas in för granskning innan nästa kursperiod börjar.
Resultatrapportering
Bedömningsresultat som visas i Canvas-avsnittet Omdömen är inte de slutliga resultaten som representera din prestation i uppfylladet av lärandemål i kursen. Bedömningsresultat som visas i Canvas är beräknade av Canvas enligt Betygsskalan (se sektionen nedanför sida, Betygsskalan).
Betyg rapporterade till LADOK kommer aldrig vara lägre än bedömningsresultatet som visas i Canvas.
Resultaten som visas i LADOK är det officiella uttalandet om din prestation under kursen.
Dina slutliga resultat för kursen kommer att rapporteras till LADOK inom 15 arbetsdagar efter avslutad examinationen (TEN1) i kursen.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Plagiat kontroll
Alla inlämningar gjort av studenten som granskas i examinationssyfte (dvs, i uppfyllandet av lärandemål i kursen) kommer att kontrolleras för plagiering med hjälp av olika onlinetjänster, såsom URKUND, filhistorik som används i OnShape och andra tekniker och tjänster, för att bedöma om det är studenten själv som har slutfört och lämnat in resultaten till ett uppgift, frågesport eller examination. Följande regler gäller i dessa fall;
Upp till 20% likhet - uppgiften skall granskas enligt kursens publicerade bedömningskriterier (se Matrisen som publiceras med uppgiften i Canvas)
Från 20% upp till 100% likhet - uppgiften granskas och jämförs med likhetskällan och om godkänt skall den granskas enligt kursens publicerade betygskriterier. Om ej godkänt bör uppgiften avvisas omedelbart och ett underkänt (dvs. F) användas som bedömning.
Betygsintervaller
Betyg tilldelas inte enskilda uppgifter, istället tilldelas betyg till kursblock.
Procentandelar av slutförda poäng visas på enskilda uppgifter i Canvas.
Följande intervaller används till A-F, Fx
A : 100% - 85%
B : <85% - 75%
C : <75% - 65%
D : <65% - 55%
E : <55% - 45%
Fx : <45% - 40%
F : <40%
Följande intervaller används till P/F
P : 100 % till 80 %
F : < 80 % till 0 %
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kommunikation i kursen
All kommunikation mellan studenterna och kurslärarna skall ske med hjälp av Canvas Inbox eller diskation- och eller meddelande verktyg i kurswebben i Canvas.
All kommunikation mellan studenterna och kurslärarna skall ske med hjälp av Canvas Inbox eller diskation- och eller meddelande verktyg i kurswebben i Canvas.