Kurs-PM HT 2022
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Introduktion
- Grundläggande logistikfunktioner och dess betydelse för effektivitet, kostnader och kvalitet.
- Materialförsörjning
- Prognoser
- Lagerstyrning
- Produktionsplanering
- IT i logistik
- Planering av produktionslogistiska processer
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Förklara olika logistikfunktioner och sätta dessa i sina sammanhang.
• Känna till och beskriva referensmodeller som kan användas för att beskriva logistikprocesser på ett standardiserat sätt.
• Förklara hur grader av kundorderstyrning och produktens struktur inverkar på materialförsörjningens planläggning.
• Förklara hur teknologier för material- och informationshantering är uppbyggda och hur de kan bidra till att effektivisera produktionslogistiken.
• Tillämpa metoder och beräkningssätt för styrning av produktions-, lager-, och beställningslogistik, inbegripande prognoser, beställningspunkt säkerhetslager och orderkvantitet.
• Kartlägga, analysera och välja metod för att effektivisera ett producerande företags verksamhet eller en försörjningskedja utifrån ett logistikperspektiv.”
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Jonsson, P. & Mattsson, S-A. (2016) Logistik – Läran om effektiva materialflöden, Studentlitteratur, ISBN: 978-91-44-11077-6.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgift, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Fakta om kursomgång
Startdatum
2022-10-31
Kursomgång
- CITEH HT 2022-50148
Undervisningsspråk
Svenska