Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1604 Tillämpad statistik, grundkurs 6.0 hp

Kurs-PM VT 2022-60089

Version 1 – 2021-12-17 11:47:33

Kursomgång

TIIPS (Startdatum 2022-01-18, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kurs-PM VT 2022

Presentation av kursen

Denna kurs syftar till att ge förståelse för grundläggande sannolikhetsteori och statistik, samt tillämpningar. Kursen ger även en kort introduktion till tillförlitlighet.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Grundläggande sannolikhetsteori, bland annat

•    grundläggande satser och definitioner
•    vanliga sannolikhetsfördelningar
•    begrepp inom tillförlitlighet

Grundläggande statistik, bland annat

•    beskrivande statistik
•    punkt- och intervallskattningar
•    hypotesprövning
•    regressionsanalys

Lärandemål

Efter avslutad kursen ska studenterna kunna:

•    välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa problem inom statistik och sannolikhetslära, såväl teoretiska som tillämpade
•    följa och föra matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett strukturerat sätt med korrekt matematiskt språk

Läraktiviteter

Kursens läraktiviteter består av:

  • Föreläsningar
  • Räkneövningar
  • Workshop
  • Digitala kontrollskrivningar

Detaljplanering

Detaljplanering finns tillgänglig på kursens Canvas-sida.

Kursupplägg

Kurserna ML1604 och ML1111 samläses till största del. ML1604 omfattar jämfört med ML1111 ytterligare en modul om 1,5 hp.

Kursupplägg:

  • På föreläsningarna gås grundläggande teori och tillämpningar igenom.
  • På övningarna blandas genomgångar av uppgifter samt tid för räkning av utvalda uppgifter.
  • På workshop ges tillfälle att träna på att skriva lösningar till problem inom sannolikhet och statistik. Fokus på workshop är lärandemålet om kommunikation.
  • I kursen ges digitala kontrollskrivningar. Kontrollskrivningarna är frivilliga och ger möjlighet att tillgodoräkna sig uppgifter på tentamen. Kontrollskrivningarna ges som quiz i Canvas.

Kursupplägget kan komma att ändras och justeras på grund av Covid-19.

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

Det är viktigt att behärska grundläggande matematiska begrepp och metoder i denna kurs. Avklarad kurs i ML1000, Matematik för ingenjörer, ger tillräckliga förkunskaper. 

Kurslitteratur

Dan Jonsson och Lennart Norell, Ett stycke statistik, Studentlitteratur, 3:e upplagan (2007), ISBN: 9789144029894.

Anpassad examination för studenter med funktionsnedsättning

För studenter med funktionsnedsättning som har utlåtande från KTHs FUNKA-enhet om rekommenderade stödinsatser vid examination gäller följande i denna kurs:

  • Alla stödinsatser under kod R (d.v.s. anpassningar som rör rum, tid och fysisk omständighet) beviljas utan särskilt beslut av examinator.
  • Stödinsatser under kod P (pedagogisk anpassning) ska aktivt beviljas eller avslås av examinatorn efter kontakt tagen av studenten i enlighet med KTH:s regler. Studenter ansvarar själva för att kontakta examinator inför varje tentamen. Om inte student inom föreskriven tid ansökt om pedagogisk anpassning avslås denna per automatik.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 6,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kursen avslutas med en skriftlig salstentamen. Tentamenstillfällena anges i schemat. För att få en garanterad skrivplats på tentamen måste du anmäla dig i förväg via Mina sidor. Anmälan kan endast göras under en begränsad tid. Tentamen ges vid två tillfällen under läsåret.

Tentamen består av två delar, del 1 och del 2. På del 1 kan maximalt 24 p uppnås och på del 2 kan maximalt 15 p uppnås. Detta ger ett totalt maximalt poängantal på 39 p. På uppgifterna ges poäng för problemlösning (lärandemål 1) och poäng för kommunikation (lärandemål 2).

Poänggränser för TEN1.

 

 

 

 

 

 

Betyg

F

E

D

C

B

A

Poäng

0–13

14*

19/3**

24/5***

28/8****

33/11*****

Del 1:

*För att få betyget E måste 14 p uppnås på del 1. Om inte 14 p uppnås på del 1 kommer del 2 inte att rättas, dvs då blir betyget F.

Vidare måste minst 8p vara problemlösningspoäng och 4p kommunikationspoäng. Om en student uppnår 14 p men inte poängantalet för respektive lärandemål får studenten FX.

Del 2:

**Totalt 19 p krävs för D varav 3p av dessa måste tas på del 2.

***Totalt 24 p krävs för C varav 5p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 1p på del 2 vara kommunikationspoäng.

**** Totalt 28 p krävs för B varav 8p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 2p på del 2 vara kommunikationspoäng.

***** Totalt 33 p krävs för A varav 11p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 4p på del 2 vara kommunikationspoäng.

Om en student inte uppnår kraven för en betygsnivå fullt ut så erhåller studenten närmast lägre betyg.

Kontrollskrivning

I kursen ges två digitala kontrollskrivningar. Kontrollskrivningarna är frivilliga men kan ge tillgodoräknande av uppgifter på tentamen. Varje kontrollskrivning kan ge tillgodoräkning av en uppgift på tentamen. Kontrollskrivningarna ges som Quiz i Canvas. Alla kursregistrerade studenter kan delta i kontrollskrivningarna.

Hjälpmedel vid tentamen och kontrollskrivning
Formelbladet som finns utlagt på Canvas. Formelbladet delas ut i pappersform vid tentamenstillfället. Grafräknare.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Betyget E:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa problem av standardkaraktär, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra enkla matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett strukturerat sätt med i stort sett korrekt matematiskt språk.

Betyget D:

  • Betyget D innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E och till övervägande del för betyget C.

Betyget C:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa mer avancerade problem, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver till viss del mer avancerade tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra mer avancerade matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett tydligt och strukturerat sätt med i stort sett korrekt matematiskt språk.

Betyget B:

  • Betyget B innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E, betyget C och till övervägande del för betyget A.

Betyget A:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa komplexa problem, till exempel utifrån nya frågeställningar, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver avancerade tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra avancerade matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett tydligt och strukturerat sätt med korrekt matematiskt språk.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-01-18

Kursomgång

  • TIIPS VT 2022-60089

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator